بر اساس آخرین دادههای Canalys، فروش جهانی هدفونهای بیسیم TWS در سهماهه اول 2022 معادل 17 درصد رشد کرد و به 68.2 میلیون دستگاه رسید. اپل، سامسونگ و شیائومی سه جایگاه برتر این بازار را کسب و نسبت فروش سهماهه قبل را نیز حفظ کردهاند؛ البته میزان فروش هدفونهای بیسیم اپل در این بازهی زمانی افزایش یافته است. در میان پنج فروشنده برتر هدفونهای TWS، برندهایی مانند Skullcandy و Edifier، نیز به چشم میخورد.
طبق گزارش Canalys، بازار فروش هدفونهای بیسیم اپل 14 درصد افزایش یافته است. فروش هدفونهای سری AirPods اپل با رشد 3 درصدی به 19.3 میلیون دستگاه رسید؛ درحالیکه Beats by Dre که درحالحاضر زیرنظر اپل فعالیت میکند، با رشد 553 درصدی به رکورد فروش 2.4 میلیون دستگاه رسید. عملکرد قدرتمند Beats بهدلیل محبوبیت تازهمعرفی شدهی Studio Buds و Fit Pro بوده است. جیسون لو، تحلیلگر اصلی Canalys گفت: «فروشندگان از برندهای صوتی با ارزش استفاده میکنند تا فروششان را در کل بازارها گسترش دهند. دستگاههای برندهای فرعی برخلاف ایرپادهای اپل و گلکسی بادزهای سامسونگ، میتوانند از فلسفه طراحی اصلی فروشندگان خارج شده و سبکها و جایگاههای منحصربهفرد خود را توسعه دهند. گزینههای متنوع و شخصیسازی در بازاری که طراحی و همگنسازی ویژگیها رایج است، حیاتی محسوب میشوند.» سامسونگ نیز روند مشابهی را دنبال میکند؛ زیرا گجتهای سری گلکسی بادز این شرکت با کاهش فروش 13 درصدی مواجه شدهاند؛ درحالیکه محمولههای شرکت زیرمجموعهی این برند کرهای از جمله Harman Kardon و JBL تجربهی رشد 31 درصدی در فروش را داشتهاند.
برآوردهای Canalys نشان میدهد که میانگین قیمت فروش هدفونهای بیسیم میان پنج فروشندهی برتر این بازار از 153 دلار در سهماههی اول 2021 به 144 دلار در سهماههی اول 2022 کاهش یافته است. شری جین، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys، گفت: بخش گجتهای 50 دلاری، به کاهش قیمت تمامشدهی محصولات برای مصرفکننده کمک میکند؛ اما مدلهای ارزانقیمت هدفونهای TWS احتمالاً بار سنگین افزایش هزینهها و تورم را متحمل خواهند شد. دورنمای نامطمئن بازار جهانی اعتماد مصرف کننده را مختل کرده و تقاضا را تضعیف خواهد کرد. علاوه بر کاهش تقاضا، شلوغی بخش ورودی این هدفونها، افزایش هزینههای تولید و محدودیتهای عرضه نیز به مشکلات فروشندگان میافزاید.
لو گفت: قیمتهای ارزانتر و عرضهی دستگاههایی با کارایی و قیمت مناسب، به عملکرد بهتر بازار در حوزهی هدفونهای TWS منجر نخواهد شد. درحالحاضر فروشندگان باید در بازارهایی مانند هدفونهای بیسیم گیمینگ و هدفونهایی با قابلیتهای منحصربهفرد ردیابی سلامت و تناسب اندام تمرکز بیشتری داشته باشند. اینها حوزههای کلیدی هستند که فروشندگان میتوانند زیرمجموعههای جدیدی از محصولات ایجاد کنند که فقط تعداد کمی از برندها میتوانند مالک آن باشند و روی چنین بازار شلوغی تأثیر بگذارند. این استراتژی خبر خوبی برای دنیای پس از همهگیری کرونا خواهد بود؛ جاییکه کاربران به گسترش عادات گوش دادن خود به زندگی روزمره و محیطهای کاری ترکیبی ادامه میدهند.