شرکتهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند با مشکلات جدی زنجیره تأمین همراه با تضعیف تقاضا دستوپنجه نرم میکنند و در حال تلاش برای فروش گوشیهای خود هستند. به نقل از وبسایت phonearena، جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research در مورد بازار جهانی گوشیهای هوشمند نشان میدهد که در این بازار پرتلاطم، یکی از برندهای پیشرو به نوعی در حال حرکت است.
سامسونگ یکی از معدود برندهایی به حساب میآید که در آوریل 2022 رشد کرده است
زمانیکه بازار کلی افت سالانه 8 درصدی را تجربه کرد و به پایینترین سطح خود از زمان شروع همهگیری کووید-19 در سال 2020 رسید، فروش گوشیهای هوشمند سامسونگ در ماه آوریل 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. عملکرد چشمگیر این برند کرهای بهدلیل محبوبیت مدلهای سری گلکسی A در بخش میانرده و سری بالارده گلکسی S22 در بازار گوشیهای هوشمند پریمیوم بود. Counterpoint Research اشاره میکند که کمپینهای تبلیغاتی اخیر تقاضا برای گوشیهای سامسونگ را در بازارهای مهمی مانند آمریکای لاتین و هند افزایش داده است؛ جایی که ماه گذشته شیائومی را پشت سر گذاشت و رتبه اول را به خود اختصاص داد.
بااینحال، شاید بزرگترین عامل موفقیت اخیر سامسونگ، عرضه کم این برند در چین باشد. بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان در هفتههای اخیر بهدلیل قرنطینههای محلی مربوط به بیماری همهگیر کرونا به شدت آسیب دیده است. این محدودیتها بر تقاضا و تولید تأثیر گذاشته است. علاوهبراین، حضور اندک سامسونگ در چین، هم از منظر فروش و هم از منظر تولید، از لحاظ تاریخی به عنوان یک ضعف تلقی میشود؛ اما در هفتههای اخیر ثابت شده که یک نقطه قوت است.
سامسونگ بالاترین سهم بازار خود را از سال 2017 تا کنون به ثبت رساند
مجموع این عوامل، سامسونگ را قادر ساخت تا سهم 24 درصدی از بازار جهانی گوشیهای هوشمند را در آوریل 2022 از آن خود کند. این سومین ماه متوالی افزایش سهم بازار سامسونگ و همچنین سومین ماه متوالی در سال 2022 به عنوان برند شماره یک گوشی هوشمند در جهان است. سهم بازار سامسونگ در ماه گذشته به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسید. آخرین باری که غول فناوری کرهای سهم بیشتری را به خود اختصاص داد آوریل 2017 بود؛ زمانیکه گوشیهای هوشمند گلکسی 25 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دادند.
با نگاهی به آینده، طبق پیشبینی تحقیقات کانترپوینت سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2022 جایگاه خود را به عنوان برند برتر گوشی های هوشمند در جهان حفظ میکند. عرضهی گوشیهای تاشو جدید در تابستان، یعنی گلکسی زد فلیپ 4 و گلکسی زد فولد 4، احتمالاً فروش را در طول سهماهه سوم سال نیز حفظ خواهد کرد. البته، زمانیکه سری آیفون 14 در ماه سپتامبر 2022 عرضه شود، شانس سامسونگ برای اینکه برند شماره یک باشد محدود خواهد شد. اپل معمولاً در سهماهه چهارم از رقیب خود پیشی میگیرد و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم امسال اینطور نخواهد بود.
اپل و شیائومی در ماههای اخیر با افت شدید مواجه شدهاند
اپل در ماه آوریل 15 درصد از بازار گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص داد و اگرچه این آمار هنوز چشمگیر است؛ اما با اعداد مشاهده شده در پایان سال 2021 فاصله زیادی دارد و چهارمین ماه متوالی کاهش سهم را نشان میدهد. بااینحال، طرفداران این شرکت نباید خیلی نگران باشند؛ زیرا هر ساله کاهش مشابهی با گذشت عمر آیفونهای قبلی و نزدیک شدن به عرضه مدلهای نسل بعدی مشاهده میشود. اگرچه این واقعیت که آیفون SE 2022 اپل سهم بازار خود را افزایش نداد، قابل توجه است.
از سوی دیگر شیائومی 12 درصد از فروش را به خود اختصاص داد که از سپتامبر 2021 در سطح مشابهی قرار دارد؛ اما پایینتر از آمار یک سال قبل است. این شرکت بیش از رقبای خود با مشکلات زنجیره تأمین دستوپنجه نرم کرده و اگر نتواند در ماههای آینده شرایط را تغییر دهد، بعید است به عملکردی که در سال 2021 به دست آورد نزدیک شود، چه برسد به اینکه دوباره به برند شماره یک جهان را ازآن خود کند.