بهنظر میرسد که خودروهای برقی سیستم حملونقل هوشمند آینده شناخته میشوند. برخی از خودروسازان بزرگ جهان درحالحاضر بهشدت روی عرضه خودروهای برقی تمرکز کردهاند. این صنعت حتی شرکتهای دیگری را نیز جذب کرده است که در زمینهی ساخت خودرو فعالیت نمیکنند. بهعنوان مثال، اپل ظاهراً روی خودرو برقی (EV) خود کار میکند.
زمانی شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ میخواهد خودرو الکتریکی خود را نیز بسازد. درحالحاضر بخشهای مختلف این کمپانی قطعات را به برخی از تولیدکنندگان پیشرو خودروهای برقی عرضه میکند؛ بنابراین تولید خودرو برقی برای غول کرهای غیرممکن نبود. بااینحال سامسونگ تصمیم گرفته است که خودروهای برقی تولید نکند.
طبق گزارش سمموبایل، Korea Times به نقل از دو مدیر ارشد ناشناس سامسونگ که مستقیماً در این تصمیم دخیل بودند، میگوید که این شرکت برند خودروهای برقی خود را تولید نخواهد کرد. دلیل اصلی این است که سامسونگ اعتقاد دارد که تلاشهایش در بخش تمامشده خودروهای برقی سود پایداری به همراه نخواهد داشت. همچنین سامسونگ بهعنوان تأمینکننده پیشرو قطعات برای صنعت خودروهای برقی میخواهد از هرگونه درگیری احتمالی با این مشتریان جلوگیری کند.
از آنجایی که تجارت گوشیهای هوشمند شرکت با رقابت سخت و کاهش سود مواجه است، سامسونگ برای بهدستآوردن سودهای بیشتر به تجارت قطعات خود متکی است. این کمپانی قطعاتی مانند تراشههای رانندگی خودکار، ماژولهای دوربین، باتریها و نمایشگرهای OLED را تأمین میکند. علاوهبراین تولیدکنندگان پیشرو مانند تسلا، هیوندای، بیامو، آئودی، ریوین و سایرین از مشتریان سامسونگ به حساب میآیند.
اگر سامسونگ تولید خودروهای برقی تکاملیافته را بهتنهایی شروع کند، در رقابت مستقیم با مشتریان خود قرار میگیرد. این شرکت نمیخواهد در وضعیتی مشابه شکایت نقض حق اختراع علیه اپل که نزدیک به یک دهه به طول انجامید گرفتار شود. با توجه به موقعیت شرکت و قدرت مستحکم در قطعات، داشتن مدیریت شفاف و موثر با مشتریان اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از درسهای کلیدی که سامسونگ از مبارزه با اپل آموخت این است که همیشه از مدیریت متمرکز بر انطباق آگاهی داشته باشد.
بهطور خلاصه، سامسونگ احساس میکند که میتواند تنها با باقی ماندن تأمینکنندهی قطعات برای تولیدکنندگان خودروهای برقی بهجای ساخت خودروهای برقی خود، سود بیشتری به دست آورد. بنابراین آن را تولید نخواهد کرد.