Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

داستان برند: سامسونگ؛ آغازی کوچک با اهدافی انقلابی

سامسونگ برند کره‌ای است که در تاریخچه‌ی 80 ساله‌ی خود توانسته از یک شرکت کوچک صادراتی، به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای فناوری و آینه‌ی تمام‌نمای تاریخ تجاری کره تبدیل شود. بیشتر ما در این سوءتفاهم گیر افتاده‌ایم که برای موفق شدن باید همه شرایط لازم از همان ابتدا مهیا باشد. با خودمان فکر می‌کنیم که برندهای بزرگ جهانی، حتی اگر در آغاز کارشان پول نداشتند، اما حضور در کشوری پیشرفته و سرشار از امکانات به آن‌‌ها فرصتی برای رشد داده است. شاید این مورد درباره برندهای آمریکایی صادق باشد؛ اما در مورد برند سامسونگ این‌گونه نبود.

یک آغاز پٌرغرور که به شکست منتهی شد
نکته جالبی که در مورد ما آدم‌ها وجود دارد این است که فکر می‌کنیم، همه انسان‌های موفق، تمام کسانی که امروز به جایی رسیده‌اند و جهان را برای خودشان و دیگران به مکان فوق‌العاده‌ای برای زندگی تبدیل کرده‌اند بدون توقف، مسیر رشدشان را پیموده‌اند. در واقع، ما تمایلی به دیدن پشت‌صحنه کار دیگران نداریم؛ نمی‌‌خواهیم بدانیم که در ورای موفقیت‌های چشم‌گیر برخی از افراد، چه تلاش‌ها، فداکاری‌ها یا مشکلاتی وجود داشته‌اند. شاید علت این جبهه‌گیری هوشمندانه این باشد که می‌ترسیم، نقطه‌های مشترکی بین ما و آن‌ها پیدا شود و عقلمان انگشت اتهام را به سمت خودمان برگرداند که چرا تو کاری برای تغییر زندگی‌ات انجام ندادی؟! اگر حق با عقلمان باشد، واقعاً در تنگنایی ترسناک یا حتی غم‌انگیز گیر می‌افتیم؛ چون متوجه خواهیم شد که ما هم می‌توانستیم اما کاری نکردیم.

نیم‌نگاهی به شرکت‌های زیرمجموعه گروه سامسونگ
کمپانی بزرگ سامسونگ با فعالیت بین‌المللی واقع در شهر تاون سئول واقع شده است. این شهر یک مرکز اداری و پارک فناوری اطلاعات می‌باشد که به‌صورت کامل به سامسونگ و زیرمجموعه‌های متعدد آن تعلق دارد. زمینه‌های فعالیت شرکت سامسونگ بسیار متنوع هستند؛ اما می‌توان تمرکز آن را از سال 1969 و با تأسیس سامسونگ الکترونیکس، روی دنیای الکترونیک و فناوری دانست. سه دهه‌ی اولیه‌ی فعالیت سامسونگ در زمینه‌های مختلف از صادرات تا صنایع غذایی و بیمه متنوع بود. این شرکت سپس وارد حوزه‌ی الکترونیک شد و یک دهه بعد، صنعت ساخت‌وساز و تولید کشتی را به فعالیت‌های خود اضافه کرد. با شروع دهه‌ی 2000، فعالیت‌های سامسونگ بیش از پیش جهانی شده، خصوصاً بخش الکترونیک آن فعالیت‌هایی جدی در این زمینه داشته است.

درحال‌حاضر زیرمجموعه‌های اصلی صنعتی سامسونگ سه واحد Samsung Electronics، Samsung Heavy Industries و Samsung C&T هستند. البته این کمپانی در حوزه‌های دیگر نیز زیرمجموعه‌های بسیار بزرگی دارد، برای مثال می‌توان به شرکت بیمه‌ی عمر سامسونگ، سامسونگ Everland (بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک تفریحی کره جنوبی به نام اورلند متعلق به گروه سامسونگ است) و Cheil Worldwide اشاره کرد. شرکت چیل ورلدواید آژانس تبلیغاتی سامسونگ است که در زمره‌ی بزرگ‌ترین آژانس‌های جهانی در این صنعت شناخته می‌شود. اکنون زیرمجموعه‌ی الکترونیک و خصوصاً گوشی موبایل و نیمه‌هادی‌ها، وظیفه‌ی اصلی کسب درآمد را برای غول کره‌جنوبی برعهده دارند. بخش موبایل سامسونگ در سال‌های اخیر به قدری رشد داشته که محصولات آن چندسالی است به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شوند.

سامسونگ به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین برندهای جهان در سال‌های اخیر، تأثیر زیادی در توسعه‌ی اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و حتی فرهنگی کشورش یعنی کره‌ی جنوبی داشته است. کارشناسان معتقدند این شرکت نقشی مهم در انقلاب اقتصادی کره و تبدیل شدن آن از کشوری درحال توسعه به کشوری توسعه‌یافته داشته است. این انقلاب که با عنوان Miracle on the Han River شناخته می‌شود، پس از جنگ کره در دهه‌ی 1960 میلادی اتفاق افتاد. زیرمجموعه‌های سامسونگ یک‌پنجم از کل صادرات کره را به خود اختصاص داده‌اند و آمارهای منتشرشده، درآمد این هلدینگ را نیز به 20 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی کره عنوان می‌کنند.

تاریخچه تأسیس
لی بیونگ-چول، عضو خانواده‌ی ملَاک کره‌ای در منطقه‌ی اویریئونگ کره‌ی جنوبی بود. او در سال 1938 به شهر دائگو رفت و شرکت Samsung Sanghoe را تأسیس کرد. در زبان کره‌ای کلمه‌ی سامسونگ به معنای سه ستاره است. اولین فعالیت شرکت سامسونگ صادرات بود که خصوصاً روی صادرات ماهی خشک، مواد غذایی محلی و رشته فرنگی تمرکز داشت. این شرکت فعالیت صادراتی خود را در منطقه‌ی سو-دونگ و با 40 کارمند و کارگر شروع کرد.

سال‌های ابتدایی فعالیت این شرکت صادراتی با موفقیت‌های زیادی همراه بود و به‌همین دلیل، لی مرکز مدیریت آن را در سال 1947 به سئول انتقال داد. البته جنگ کره در سال‌های بعد باعث شد لی مجبور به ترک سئول شود. فعالیت‌های او در سال‌های بعد به تصفیه‌ی شکر و تولید پشم اختصاص داشت. شرکت Chiel Mojik در سال ۱۹۵۴ به‌عنوان آسیاپ پشم این شرکت تأسیس شد که امروزه با نام CheilIndustries  به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت پارچه، مد صنایع شیمیایی و محصولات شیمیایی الکتریکی شناخته می‌شود.

یکی از همکاری‌های بزرگ لی با دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ کره در سال ۱۹۴۷ رخ داد. چو هانگ-جای، مؤسس گروه هیوسانگ، در این سال در زیرمجموعه‌ی تجارتی سامسونگ با نام Samsung Mulsan Gongsa سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت امروزه با نام Samsung C&T شناخته می‌شود. پس از چند سال چو و لی به‌‌خاطر اختلاف نظر در مسائل مدیریتی از یکدیگر جدا شدند و گروه تشکیل‌شده به بخش‌های کوچک‌تری با نام‌های سامسونگ گروپ، هیوسانگ گروپ، هانکوک تایر و شرکت‌های دیگر تجزیه شد.

نکته‌هایی جالب در مورد برند سامسونگ

  • لی بیونگ چول، عاشق خطاطی بود. اکنون تعدادی از آثار او به‌عنوان گنجینه ملی در موزه ملی کره نگهداری می‌شوند.
  • بنیان‌گذار سامسونگ در قدیمی‌ترین دانشگاه خصوصی ژاپن به نام (Waseda University) در رشته‌های اقتصاد و سیاست درس خواند. اما به علت بیماری شدید نتوانست تحصیلاتش را تکمیل کند و به کره بازگشت.
  • بیونگ چول در سن ۲۶ سالگی و دوران استعمار کره به وسیله ژاپن، تجارت خود را شروع کرد. او از روش‌های مدیریتی آمریکایی برای توسعه اهداف تجاری و از روش‎های مدیریتی ژاپنی برای تمرکز روی اصول کار استفاده می‌کرد. ترکیب این دو روش، باعث رشد بی‌سابقه و گسترش برند سامسونگ شد.
  • لی معتقد بود، شرکت‌های داخلی به جای رقابت با یکدیگر و هنجارشکنی باید به دنبال راهی برای تأمین نیازهای یکدیگر و رشد همه‌جانبه باشند. چون هر یک از آن‌ها نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند. او می‌گفت: رقبای اصلی ما نه همکارانمان در داخل بلکه صاحبان شرکت‌های قدرتمند در کشورهای ثروتمند جهان هستند.
  • برند سامسونگ و اپل سال‌ها است که روی موضوع کپی غیرقانونی محصولات، درگیر شکایت‌های قانونی هستند. شرکت اپل که برخی قطعاتش را از شرکت سامسونگ می‌گیرد، ادعا کرده که سامسونگ در طراحی گوشی به شکل مستطیل و استفاده از برخی قطعات از اپل کپی‌برداری کرده و باید اپل را در سود فروش گوشی‌هایش شریک کند. سامسونگ در پاسخ به این شکایت گفته است: «ادعای اپل در کپی‌برداری مثل این است که یک شرکت خودروسازی، در طراحی جا لیوانی ماشین از یک طرح معمولی استفاده کند و شرکت دیگر بگوید به خاطر طراحی مشابه جا لیوانی باید ما را در سود فروش اتومبیل شریک کنید!
  • بنیاد هوام (Hoam Foundation) در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و بر مبنای تفکر «لی» برای رشد و گسترش امکانات در کشور کره شکل گرفت. این بنیاد، فعالیت‌های فرهنگی، رفاهی و سازندگی بسیاری را در کره برعهده دارد. افزون‌براین، بنیاد هوام هر سال به برترین دانشمندان و محققان کره‌ای جایزه می‌دهد.
  • مردم کره جنوبی، برند سامسونگ را نه یک ابر شرکت قدرتمند بلکه برند ملی کره می‌نامند. چون سامسونگ، تأثیر بسیار زیادی در تبدیل کره از یک کشور در حال توسعه به کشوری توسعه‌یافته داشت.

ورود به صنعت الکترونیک
سامسونگ در سال‌ ۱۹۷۰ با تأسیس زیرمجموعه‌ی سامسونگ الکتریک اینداستریز در شهر سوون به‌طور جدی وارد این صنعت شد. این زیرمجموعه خود شامل بخش‌های متنوعی از دستگاه‌های الکترونیکی، الکترومکانیکی، تولید قطعات دستگاه‌ها و بخش مستقل نیمه‌هادی‌ها بود. اولین محصولات این شرکت شامل تلویزیون، ماشین‌حساب، یخچال، سیستم‌های تهویه و ماشین لباسشویی بود. در سال ۱۹۷۰، شرکت ژاپنی NEC با سامسونگ گروپ وارد همکاری شد و Samsung-NEC برای تولید محصولات خانگی و سیستم‌های صوتی تأسیس شد. ورود اصلی به بازار نیمه‌هادی‌ها در سال ۱۹۷۴ و با خرید شرکت KoreaSemiconducter انجام شد.

در سال ۱۹۸۰، یکی از مهم‌ترین خریدهای مجموعه‌ی رشدیافته‌ی سامسونگ صورت گرفت. آن‌ها شرکت Hanguk Jeonja Tongsin را در شهر گومی خریداری کردند و وارد صنعت مخابرات شدند. این مجموعه ابتدا در تولید برد سوئیچ‌های مخابراتی فعالیت می‌کرد و به‌مرور در صنایع فکس و تلفن نیز وارد شد. تا سال ۱۹۸۱، گروه الکتریک سامسونگ بیش از ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرده بود. در فوریه‌ی سال ۱۹۸۳، مؤسس سامسونگ از تصمیم جدی این شرکت برای ورود به صنعت تولید حافظه‌ی DRAM رونمایی کرد و یک سال بعد، این شرکت به سومین تولیدکننده‌ی این محصولات در جهان تبدیل شد.

با فوت مؤسس سامسونگ در سال ۱۹۸۷، این شرکت به چهار بخش بزرگ تقسیم شد. بخش اصلی، سامسونگ گروپ بود که بسیاری از زیرمجموعه‌ها را در تسلط خود حفظ کرد. شرکت‌های شینسگائه، سی‌جی و هانسول، بخش‌های دیگر بودند که با شروع دهه‌ی ۲۰۰۰ به‌طور کامل از سامسونگ جدا شدند و از آن زمان به‌صورت کاملا مستقل کار می‌کنند. در سال ۱۹۸۸، بخش الکتریکی و بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ به هم ملحق شدند و سامسونگ الکترونیکس را تشکیل دادند. دهه‌ی ۱۹۹۰، با فعالیت جدی سامسونگ در بخش تحقیق و توسعه‌ی دنیای الکترونیک همراه بود. آن‌ها اولین کامپیوتر شخصی تحت برند سامسونگ را در سال ۱۹۸۲ معرفی کردند. در همین سال، فعالیت‌ها برای گسترش جهانی برند نیز ادامه داشت و اولین کارخانه‌ی تولید تلویزیون سامسونگ در خارج از کره، در کشور پرتغال تأسیس شد.

اولین محصول سامسونگ الکترونیکس در بازار گوشی‌ موبایل، در سال ۱۹۸۸ و برای بازار کره‌ی جنوبی عرضه شد. در آن زمان موتورولا بخش اعظم بازار این کشور را در اختیار داشت و تا ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ سامسونگ توانست سهم بازار خود را تنها به ۱۰ درصد برساند. علاوه بر آن، محصولات اولیه‌ این شرکت تا میانه‌های سال ۲۰۰۰ کیفیت خوبی نداشتند و حتی خروج از این بازار به‌نوعی در دستور کار مدیران قرار داشت. در سال‌های بعدی، نیویورک، آستین تگزاس، توکیو و انگلستان میزبان کارخانه‌های تولیدی سامسونگ بودند. آمار نشان می‌دهد که مرکز آستین، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تگزاس است و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ عمده در سرتاسر ایالات متحده‌ی آمریکا محسوب می‌شود. این مرکز با نام Samsung Austin Semiconducter  فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن روی تولید نیمه‌هادی‌ها است.

شروع کوچک و پیوستگی در حرکت؛ گسترش بازارها و ورود به صنعت ساخت‌وساز
با شروع دهه‌ی 2000، فعالیت‌های بین‌المللی و ساخت‌وساز سامسونگ قوت گرفت. در آن سال‌ها زیرمجموعه‌ی این شرکت با نام C&T در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارد؛ در پروژه‌های مختلفی از جمله ساخت برج‌های دوقلوی پتروناس، برج خلیفه و تایپه ۱۰۱ مشارکت داشته است. پس از گذشت چند سال، لی و چو به دلیل اختلاف نظر در سبک مدیریتی از هم جدا شدند. چو سهمی ۳۰ درصدی از شرکت را می‌خواست؛ در نتیجه گروه سامسونگ به چند شاخه سامسونگ گروپ، هیوسانگ گروپ، هنکوک تایر (Hankook Tire) و... تقسیم شد.
لی کان-هی فرزند سوم مؤسس سامسونگ و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کنونی سامسونگ در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت ابعاد شرکت را تا حدودی کوچک کند و به‌همین منظور ۱۰ زیرمجموعه‌ی سامسونگ گروپ را فروخت. او شرکت را روی سه صنعت اصلی الکترونیک، مهندسی و شیمی متمرکز کرد. در سال ۱۹۹۶، بنیاد دانشگاهی Sungkyinkwan  توسط سامسونگ خریداری شد که امروزه به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی تحقیق و توسعه‌ی این شرکت شناخته می‌شود.

دهه‌ی ۲۰۰۰ با سلطه‌ی سامسونگ الکترونیکس بر بخش‌های مختلف بازار فناوری نیز همراه بود. این شرکت در سال ۱۹۹۲ توانست به بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه تبدیل شود و پس از اینتل در رتبه دوم تولید کلی تراشه در سطح جهان قرار گیرد. خبر ساخت حافظه DRAM با ظرفیت چهار مگابیت در سال ۱۹۹۴، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد که توانست بازار تراشه‌ها را به لرزه بیندازد. همین محصول توانست سامسونگ را یکه‌تاز بازار در سال ۱۹۹۵ تبدیل کند و جاه‌طلبی آن‌ها را برای ساخت نمونه‌های پیشرفته‌تر افزایش دهد. در همین راستا سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری برای ساخت حافظه ۶۴ مگابیتی تا سال ۱۹۹۸ صورت گرفت. همچنین سامسونگ از اواخر ۱۹۹۵ طرح‌هایی را برای تولید اولین حافظه DRAM یک گیگابیتی در برنامه خود قرار داده بود. همه این تلاش‌ها موجب شد تا میزان صادرات سالانه سامسونگ تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

در ۱۹۹۵ اولین صفحه‌نمایش کریستال مایع از سوی کره‌ای‌ها ساخته شد و تنها ۱۰ سال زمان نیاز بود تا سامسونگ به بزرگترین تولیدکننده نمایشگر‌های کریستال مایع نیز بدل گردد. سونی که در آن زمان سرمایه‌گذاری چندانی روی صفحه نمایش‌های بزرگ TFT LCD انجام نداده بود، تقاضای همکاری با سامسونگ را کرد؛ در نتیجه همکاری مشترک دو شرکت نهاد S-LCD تشکیل شد تا بتواند مقادیر مورد نیاز پنل‌های LCD برای هردو سازنده را در تأسیسات واقع در تانجونگ کره جنوبی تأمین نماید. ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم از S-LCD در اختیار سامسونگ قرار داشت و مابقی آن متعلق به سونی بود؛ ولی نهایتاً در اواخر سال ۲۰۱۱ اعلام شد که سامسونگ اقدام به خریداری سهم سونی از این کسب و کار مشترک کرده است. نمایشگر‌های TFT LCD از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند؛ زیرا در محصولات نوظهور و پرفروشی مثل لپ‌تاپ‌ها به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تقاضا برای آن‌ها روز به روز درحال افزایش بود.

لی کان-هی علاوه بر کاهش ابعاد شرکت، متوجه پتانسیل‌های صنعت خودروسازی نیز شد. او در ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ عقیده پیدا کرد که این صنعت ترکیبی از صنایع دیگر است و آینده‌ای روشن دارد. در ابتدا او تصمیم گرفت شرکت کیا را به زیرمجموعه‌ سامسنوگ گروپ ملحق کند که موفق نشد. سپس سامسونگ موتورز (SMI) به‌عنوان یک خودروساز مستقل در سال ۱‍۹۹۴ تأسیس شد. زیرمجموعه‌ی تولید ماشین‌آلات سنگین نیز در سال ۱۹۹۶ با نام Samsung CommercialVehicles  تأسیس شد.

پس از تأسیس خودروسازی سامسونگ، بحران اقتصادی آسیا شروع شد و کره‌ای‌ها تصمیم به فروش زیرمجموعه‌ی خود گرفتند. اولین خریدار احتمالی دوو بود که خود بعدها دچار بحران شد و توسط جنرالموتورز خریداری شد. سپس هیوندای برای خرید اقدام کرد که اختلاف نظر با مدیران سامسونگ مانع از این خرید شد تا اینکه در نهایت شرکت فرانسوی رنو ۷۰ درصد از سهام سامسونگ موتورز را خریداری کرد. بخش تولید ماشین‌آلات سنگین نیز به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه در پایان سال ۲۰۰۰ دچار ورشکستگی شد. از شاخه‌های مهم دیگر که در این دهه به سامسونگ اضافه شدند، صنعت هوافضا بود. این زیرمجموعه بعدا در سال ۱۹۹۹ با ترکیب با دوو و هیوندای، شرکت Korea Aerospace Industries را تشکیل داد. سامسونگ درحال‌حاضر هنوز به تولید موتور هواپیما و توربین‌های گازی مشغول است.

سلطه بر بازار
سامسونگ در سال ۲۰۰۰ یک مرکز مهندسی برنامه‌نویسی در ورشو لهستان تأسیس کرد. این اقدام، اولین گام‌ها برای ورود به بازار حرفه‌ای‌تر فناوری یعنی گوشی‌ موبایل و تلویزیون‌ هوشمند بود. این شرکت ابتدا با نام Samsung Solstice وارد بازار گوشی‌ هوشمند شد و سپس خط تولید آن‌ها را به سامسونگ گلکسی تغییر داد. مرکز ورشو امروز به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و توسعه در اروپا تبدیل شده و پیش‌بینی استخدام سالانه ۴۰۰ نیروی جدید برای آن عنوان شده است. در سال ۲۰۱۲، سامسونگ الکترونیکس به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ موبایل در جهان تبدیل شد و به سلطه‌ی چندساله‌ی نوکیا در این صنعت پایان داد.

در واقع برنامه‌ریزی سامسونگ برای سلطه بر بازارهای الکترونیکی از میانه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ شروع شد. در آن سال‌ها لی کان-هی تصمیم گرفت که تمرکز شرکت را از تولید محصول برای مصرف‌کنندگان، به تولید قطعات برای دیگر شرکت‌های منعطف کند. این اقدام شروع یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای تبدیل شدن از یک شرکت کوچک به فرمانروای بازار و کسب جایگاه سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی تجهیزات الکترونیکی در جهان بود. سامسونگ امیدوار بود که ابتدا با تأمین قطعات، روش‌های تولید باکیفیت محصولات الکترونیکی را بیاموزد و به‌مرور به فعال اصلی این بازار تبدیل شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این برنامه‌ریزی در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۲۰ به نتیجه رسید. این شرکت اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند در جهان شناخته می‌شود و طبق آخرین آمار، ۲۳.۴ درصد از بازار جهانی را تحت سلطه‌ی خود دارد.

زیرمجموعه‌ها
شرکت کره‌ای در طول تاریخ فعالیت خود گستره‌ی وسیعی از صنایع مختلف را در نور دیده است. اکنون این شرکت عظیم در حوزه‌های متنوعی از الکترونیک، تبلیغات، ساخت‌وساز، تجهیزات پزشکی، سرگرمی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ساخت ماشین‌آلات عظیم مانند کشتی فعالیت می‌کند. سامسونگ در طول تاریخ خود بسیاری از شرکت‌های تابعه‌اش را فروخته است؛ به‌عنون مثال سامسونگ Techwin که در طراحی و تولید تجهیزات نظارتی، هواشناسی، اتوماسیون و فناوری‌های نظامی فعالیت می‌کرد در سال ۲۰۱۴ به هانوا گروپ فروخته شد. سامسونگ توتال شرکت دیگری بود که با مشارکت ۵۰ درصدی توتال در زمینه‌ی استخراج و پالایش نفت فعالیت می‌کرد. این شرکت نیز با فروخته شدن شرکت مادرش یعنی سامسونگ جنرال کمیکالز به هانوا گروپ، فروخته شد.

Samsung Electronics
سامسونگ الکترونیکس بزرگ‌ترین زیرمجموعه و سودده‌ترین بخش سامسونگ گروپ است که در سال 1969 تأسیس شد. مقر اصلی این شرکت در شهر سوون کره‌ی جنوبی واقع است. طبق آخرین آمار، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲۵ میلیارد دلار بوده است. مجموعه‌های تولید و مونتاژ سامسونگ الکترونیکس در ۸۰ کشور جهان گسترش یافته‌اند و این شرکت طبق آخرین آمار حدود ۳۰۹ هزار کارمند دارد. سامسونگ الکترونیکس از لحاظ درآمد بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات، تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان است که ارزش بازاری برابر با ۳۷۲ میلیارد دلار دارد.

Samsung C&T
سامسونگ C&T یکی از زیرمجموعه‌های باسابقه‌ی این شرکت می‌باشد که هم‌زمان با گروه اصلی تأسیس شد. نام این شرکت مخفف فعالیت‌های ساخت‌وسازو تجارت است. از همان ابتدای تأسیس، هدف این شرکت نظارت بر فروش محصولات بین‌المللی و پروژه‌های خارج از کشور بوده است. از سال ۱۹۹۵ تمرکز این شرکت روی سرمایه‌گذاری، صنعت مد و هتل‌داری نیز معطوف شد. درحال‌حاضر سامسونگ C&T حدود ۱۳ هزار کارمند دارد.

Samsung Heavy Industries
بخش کشتی‌سازی سامسونگ از سال ۱۹۷۴ و تحت عنوان Samsung Heavy Industries فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از سه کشتی‌ساز بزرگ کره‌ی جنوبی در کنار هیوندای و دوو است و از بزرگ‌ترین کشتی‌سازان جهان محسوب می‌شود. اسکله‌ی تولیدی این شرکت در Geoje بزرگ‌ترین اسکله‌ی کشتی‌سازی در کره است و به‌عنوان پربازده‌ترین مرکز کشتی‌سازی در جهان شناخته می‌شود. انواع کشتی‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ هوی اینداستریز در پروژه‌های حمل و نقل، مسافربری، استخراج نفت و ... استفاده می‌شوند. علاوه بر آن این شرکت برخی تجهیزات کنترلی و دیجیتال را نیز برای دیگر کشتی‌سازان تأمین می‌کند.

Samsung SDS
فعالیت‌های سامسونگ گروپ در بخش خدمات فناوری اطلاعات توسط زیرمجموعه‌ی این شرکت با نام SamsungSDS انجام می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۸۵ و با تأسیس مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری سامسونگ تحت عنوان Samsung Data Systems فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت در شاخه‌های مشاوره‌ی پیاده‌سازی سیستم‌های شبکه‌ای، خدمات فنی و برون‌سپاری پروژه‌های زیرساختی انجام می‌شوند. سامسونگ SDS درحال سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌هایی همچون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و دیگر فناوری‌های نوین است. درحال‌حاضر خدمات اس‌دی‌اس در ۱۱ دفتر این شرکت در ۱۱ کشور جهان عرضه می‌شوند.

Samsung Insurance
درآمد سرشار سامسونگ از فعالیت‌های متعدد صنعتی و بازرگانی باعث شد این شرکت به فکر تأسیس واحد بیمه‌ بیافتد. آن‌ها در سال ۱۹۵۲ بیمه‌ی Fire&Marine را تأسیس کردند که ابتدا با نام Korea Anbo fire Marine Reinsurance Co شروع به کار کرد. این شرکت بیمه‌ای در تأمین خدمات در حوزه‌های حوادث، اتومبیل و مدیریت ریسک فعالیت می‌کند. سامسونگ در سال ۱۹۵۸ این شرکت را خریداری کرد و در ۱۹۹۳ نام آن را به سامسونگ فایر تغییر داد. سامسونگ در سال ۱۹۵۷ واحد بیمه‌ی عمر را تأسیس کرد که طبق آخرین آمار، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای کره‌ی جنوبی است و نزدیک به ۷ هزار کارمند دارد. عرضه‌ی عمومی سهام سامسونگ لایف در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و بزرگ‌ترین IPO تاریخ کره را رقم زد.

Renault Samsung Motors
تلاش‌های سامسونگ گروپ برای وارد شدن به بازار اتومبیل از سال ۱۹۹۴ شروع شد و سامسونگ موتورز را با همکاری نیسان در این سال تأسیس کردند. البته بحران مالی آسیا در آن سال‌ها موجب شد کره‌ا‌ی‌ها مجبور به فروش بخش زیادی از سهم خود به شرکت فرانسوی شوند. این شرکت در سال ۲۰۰۰ به زیرمجموعه‌‌ی رنو تبدیل شد و بخش کوچکی از سهام آن در مالکیت سامسونگ است. کارخانه‌ی تولید محصولات این شرکت در شهر بوسان کره‌ی جنوبی واقع است و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار خودرو در سال دارد. فروش خودروسازی رنو سامسونگ در سال‌های اخیر با افت شدیدی مواجه شده و به‌جز کره‌ی جنوبی، تنها کشور شیلی مقصد خودروهای این شرکت است. البته تلاش‌های شرکت فرانسوی کره‌ای در سال‌های اخیر برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی، می‌تواند برای آن‌ها امیدبخش باشد.

Cheil Worldwide
چیل ورلدواید، زیرمجموعه‌ی سامسونگ در صنعت بازاریابی است. فعالیت‌های این شرکت بین‌المللی در حوزه‌های تبلیعات، روابط عمومی و انواع بازاریابی متمرکز شده است. شرکت بازاریابی سامسونگ در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد و اکنون دفتر اصلی آن در سئول کره‌ی جنوبی است. زیرمجموعه‌ی بازاریابی سامسونگ بزرگ‌ترین شرکت بازاریابی کره‌ی جنوبی بوده و در رتبه‌ی ۱۷ شرکت‌های بازاریابی جهان قرار دارد. شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ، آدیداس، کوکاکولا، جنرال موتورز، لگو، مایکروسافت، نستله و شل جزء مشتریان چیل ورلدواید هستند.

مراکز مدیریتی و شهرک‌ها
سامسونگ در کشورهای متعدد جهان دفاتر مدیریتی دارد؛ اما دفتر اصلی و تمرکز شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود را در شهر سئول و در منطقه‌ی سامسونگ تاون تأسیس کرده است. زیرمجموعه‌های سامسونگ الکترونیکس، سامسونگ C&T و سامسونگ لایف ساختمان‌هایی با ۴۴، ۳۴ و ۳۲ طبقه در این منطقه ساخته‌اند. شرکت معماری KPF وظیفه‌ی طراحی این ساختمان‌ها را بر عهده داشته است. اکنون سامسونگ الکترونیکس و سی‌اند‌تی در حال انتقال دفاتر مدیریتی به این شهرک هستند؛ اما سامسونگ لایف فعلا ساختمان خود را در اختیار دیگر شرکت‌ها از جمله الکترونیکس قرار داده است.

شهر دیجیتال سامسونگ
سامسونگ الکترونیکس برای مدیریت و کنترل هرچه بهتر روی مراکز تحقیقاتی و تولیدی خود، شهرک Digital City را در شهر سوون تأسیس کرده است. پس از تأسیس سامسونگ الکترونیکس و ساخت‌وساز مراکز مدیریتی و تولیدی این شرکت در این شهر، سوون به مرکز فناوری کره تبدیل شده و با داشتن ۱۱ دانشگاه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحصیلی این کشور نیز هست. شهرهای یانگین و هواسونگ در نزدیکی سوون نیز میزبان برخی مراکز تولیدی سامسونگ هستند و اتصال این شهرها به یکدیگر، منطقه‌ی دیجیتال سامسونگ را تشکیل داده است. اولین مرکز تحقیقاتی سامسونگ با نام R1 در سال ۱۹۸۰ در این شهر تأسیس شد. امروز این شرکت پنج مرکز تحقیقاتی در شهر دیجیتال خود دارد که هر کدام با تمرکز روی یک بخش اعم از ثبت پتنت، بهینه‌سازی هزینه‌های توسعه‌ی فناوری موبایل، توسعه‌ی سلطه بر بازارهای جهانی موبایل و مخابرات، افزایش سهم سامسونگ در بازار تلویزیون‌های دیجیتال و یکپارچه‌سازی زیرمجموعه‌های IT و موبایل فعالیت می‌کنند. سامسونگ در شهر دیجیتال خود بهترین خدمات را برای کارمندان رسمی و غیررسمی خود ارائه‌ می‌کند. بهترین خدمات پزشکی و مراقبت از کودکان، فضاهای تفریحی، رستوران، مراکز مطالعاتی و انواع نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، از امکانات رفاهی این شهر هوشمند هستند.

محصولات
سامسونگ در تاریخچه‌‌ی فعالیت ۸۰ ساله‌ی خود طیف وسیعی از محصولات را به بازارهای متنوع عرضه کرده و علاوه بر آن، با خرید شرکت‌های مختلف در گستره‌ی وسیعی از صنایع فعالیت کرده است. همان‌طور که پیش از این گفته شد، بخش اعظمی از درآمد شرکت کره‌ای به زیرمجموعه‌ی محصولات الکترونیکی آن اختصاص دارد که در بخشی از بازارها، به‌عنوان برند پیشگام شناخته می‌شود.

پنل‌های LCD و LED
سامسونگ یکی از پیشگامان تولید پنل‌های LCD بوده و با عرضه‌ی فناوری جدید اولد، خود را در این بخش از بازار نیز پیشگام کرده است. فناوری اختصاصی این شرکت با نام AMOLED به فناوری غالب این روزها در دنیای گوشی‌ هوشمند تبدیل شده و ۹۸ درصد از بازار آن در اختیار غول کره‌ای است. شرکت سامسونگ دیسپلی به‌عنوان زیرمجموعه‌ی اصلی کره‌ای‌ها در تولید این محصولات فعالیت می‌کند. شروع عرضه‌ی پنل‌های برند سوپرامولد برای گوشی‌‌های هوشمند در سال ۲۰۱۰ و با گوشی‌های WaveS8500 و i9000 از محصولات سامسونگ الکترونیکس بود. یک سال بعد فناوری سوپرامولد پلاس معرفی شد که نازک‌تر، روشن‌تر و کم‌مصرف‌تر بود.

البته فعالیت‌های جدی سامسونگ در رسیدن به فناوری‌های پیشرفته در تولید نمایشگر به نیمه‌های دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی بازمی‌گردد. آن‌ها در سال ۲۰۰۷ تلویزیون LCD با ضخامت ۱۰ میلی‌متر را به‌عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ خود به بازار عرضه کردند. یک سال بعد اولین تلویزیون جهان با ضخامت ناچیز ۷.۹ میلی‌متر توسط این شرکت معرفی شد که نشان از عزم راسخ آن‌ها در عرضه‌ی فناوری‌های جدید داشت. رکوردشکنی کره‌ای‌ها در سال‌های بعد هم ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۹، موفق به تولید پنل تلویزیون ال‌ای‌دی ۴۰ اینچی با ضخامت ۳.۹ میلی‌متر شد. این محصول NeedleSlim نام داشت. در ادامه باید بگوییم که سامسونگ تنها به دنبال نازک‌تر کردن پنل‌های خود نبود و روی کیفیت آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری زیادی کرد. عرضه‌ی پنل‌هایی با رزولوشن Full HD یا پنل‌های خمیده در سال ۲۰۱۳، نشان از برنامه‌ریزی دقیق این شرکت برای سلطه بر بازار پنل‌های تصویری بود. یکی از نقاط عطف دیگر سامسونگ در بخش پنل‌های نمایشی به اکتبر سال ۲۰۱۳ و معرفی طرح مفهومی Galaxy Round بازمی‌گردد. کره‌ای‌ها محصول خود را به‌عنوان اولین صفحه‌نمایش سوپرامولد فول‌ HD انعطاف‌پذیر معرفی کردند.

گوشی هوشمند و تبلت؛ صعود به اوج با کهکشانی‌ها
در سال ۲۰۱۰ تنها دو شرکت اپل و بلک‌بری به دلیل سهم عمده از بازار، توان عرضه یک گوشی هوشمند در تمامی اپراتور‌ها را داشتند. سامسونگ کمی قبل و در سال ۲۰۰۹ موبایل گلکسی را با سیستم‌عامل اندروید معرفی کرده بود و تصمیم گرفت عضو جدید با نام گلکسی S را به صورت سفارشی برای هر اپراتور با نام‌های مختلف وارد بازار کند. این موبایل یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های آن زمان به شمار می‌رفت که برتری گرافیکی محسوسی نسبت به سایر دستگاه‌های اندرویدی داشت. همچنین طراحی نازک و باریک در کنار نمایشگر AMOLED موجب شد تا اولین عضو سری گلکسی S بتواند فروش ۲۵ میلیون واحدی را تجربه کند. البته مشکلاتی هم از جمله کمبود پنل‌های امولد گریبان‌گیر سامسونگ شد؛ به‌طوری که آن‌ها مجبور شدند برخی نمونه‌ها را با پنل‌های LCD وارد بازار کنند.

با وجود موفقیت نسبی گلکسی S، سامسونگ هنوز حاضر نبود تمامی تمرکز خود را روی سیستم‌عامل اندروید قرار دهد. آن‌ها نیم‌نگاهی به سیستم‌عامل مایکروسافت نیز داشتند و دستگاه‌هایی مبتنی بر ویندوزفون مثل Focus را هم در همان سال وارد بازار کردند. تلاش بر این بود تا طراحی محصولات ویندوزی به کهکشانی‌ها نزدیک‌تر شود؛ اما سرمایه‌گذاری چندانی در حوزه بازاریابی برای فروش‌ آن‌ها صورت نمی‌گرفت. چند ماه بعد در سال ۲۰۱۱ گلکسی S2 معرفی شد که توانست سلطه اپل را به شکل جدی به چالش بکشد. همچنین شکایت اپل از سامسونگ برسر سری گلکسی موجب توجه بیشتر به محصول اخیر کره‌ای‌ها شده بود و توانست زمینه را برای موفقیت بیشتر آن فراهم سازد. سامسونگ توانست تنها در ۵۵ روز ابتدایی عرضه دستگاه مذکور حدود ۳ میلیون واحد به فروش برساند.

سامسونگ رویه نام‌گذاری و سفارشی‌سازی موبایل‌های خود را بار دیگر برای گلکسی S2 تکرار کرد. سه اپراتور اصلی ایالات متحده نه تنها دستگاه‌هایی با نام متفاوت عرضه می‌کردند؛ بلکه مشخصات سخت ‌افزاری و طراحی آن‌ها هم با یکدیگر فرق داشت. برای مثال نسخه استاندارد جهانی از یک کلید فیزیکی در وسط و دو کلید لمسی در کنار مشابه گلکسی S بهره می‌برد؛ درحالی که نسخه مخصوص اپراتور AT&T به یک ردیف شامل چهار کلید لمسی مجهز شده بود و صفحه‌نمایش آن نسبتاً کوچک‌تر به‌نظر می‌رسید. همچنین نسخه اختصاصی اپراتور اسپرینت به قابلیت NFC مجهز نشده بود؛ اما سایر نمونه‌های موجود در خاک آمریکا از تراشه NFC استفاده می‌کردند. در نهایت تراشه متفاوت اسنپدراگون S3 کوالکام در دستگاه‌های مختص به اپراتور T-Mobile تعبیه شده بود. تفاوت‌های گفته شده نه تنها به فروش سامسونگ لطمه وارد نکرد؛ بلکه در آخر رکورد فروش ۴۰ میلیون دستگاه را برای آن‌ها فراهم نمود. در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۱ سامسونگ موفق شد برای اولین‌بار اپل را از نظر میزان فروش پشت سر بگذارد و سهم ۲۳.۸ درصدی از بازار (در مقایسه با ۱۴.۶ درصد اپل) را تصاحب نماید.

محبوب با اندروید تا به امروز
رابطه نزدیک گوگل و سامسونگ موجب شد تا ساخت تعدادی از دستگاه‌های خانواده نکسوس به کره‌ای‌ها واگذار شود که بیشتر از سایر شرکای گوگل مثل ایسوس، HTC، موتورولا و ال‌جی در آن زمان محسوب می‌شد. نکسوس S اولین ثمره این همکاری بود که در ماه پایانی سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و فروش آن در سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. اگرچه نمایشگر ۴ اینچی سوپر امولد در کنار اتصال NFC و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی مشخصات قابل‌قبولی در آن زمان بودند؛ اما پیشرفت چشمگیری نسبت به نکسوس ۱ محسوب نمی‌شدند. همچنین بررسی‌ها خبر از مشکلاتی در آنتن‌دهی و عمر باتری می‌دادند. گلکسی نکسوس با الهام از گلکسی S2 به پردازنده دو هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی همراه با ۱ گیگابایت حافظه رم و صفحه‌نمایش عظیم ۴.۶۵ امولد با رزولوشن 720p مجهز شده است و توانست بازخورد‌های بسیار مثبت‌تری نسبت به عضو قبلی خانواده خود دریافت کند. گوگل برای اولین بار تصمیم گرفت دستگاه‌های سری نکسوس را به صورت لاک شده با همکاری اپراتور‌های ورایزن و اسپرینت به فروش برساند؛ اما کمی بعد فروش نسخه آنلاک هم در پلی استور شروع شد. ولی در نهایت گلکسی نکسوس فروش خیره‌کننده را تجربه نکرد و حتی در یک بازه زمانی کوتاه به دلیل شکایت‌های اپل، فروش آن در ایالات متحده متوقف شد.

در اوایل سال ۲۰۱۲ سامسونگ مفهوم جدیدی در صنعت موبایل‌های اندرویدی با نام فبلت را رقم زد. اولین محصول شرکت در این رده، گلکسی نوت نام داشت و بسیاری معتقد بودند که اندازه بزرگ صفحه‌نمایش موجب کاهش سهولت استفاده از آن می‌شود و یک شکست تجاری خواهد بود. نمایشگر ۵.۳ اینچی و قلم استایلوس توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد و در نهایت فروش ۱۰ میلیون واحدی برای اولین عضو از سری گلکسی نوت رقم خورد. سامسونگ ده نسل متفاوت از این سری روانه بازار کرد، اما در نهایت دیگر عضو جدیدی برای سال ۲۰۲۱ معرفی نشد و این سری با خانواده گلکسی S ادغام گردید.

با پشت سر گذاشتن اپل در سال ۲۰۱۱، توجه بازار بیشتر از قبل به سری گلکسی S جلب شده بود و سومین عضو این خانواده توانست فروش جهانی ۷۰ میلیون واحدی را به ثبت برساند؛ محصولی که به‌عنوان دومین دستگاه پرفروش اندرویدی تمام دوران شناخته می‌شود. سامسونگ هم روند گذشته خود را تغییر داد و سعی می‌کرد دستگاه‌هایی با مشخصات تقریباً یکسان وارد بازار نماید. تغییر استراتژی‌ها موجب فروش فراتر از حد انتظار گلکسی S4 شد و رکورد ۸۰ میلیونی را برجای گذاشت و آن را در رتبه بالاتری نسبت به گلکسی S3 قرار داد. موفقیت‌های سامسونگ در زمینه گوشی‌های هوشمند تا به امروز ادامه داشته است و این برند به یکی از پیشگامان صنعت موبایل به لطف سال‌ها فعالیت و تجربه بدل گشته است.

گلکسی S5 محصولی بود که تاحدودی کاربران را از سامسونگ ناامید کرد. این گوشی هوشمند نیز با بهبودهای فراوان نسبت به نسل قبل عرضه شد؛ اما ظاهر تکراری و عدم به‌کارگیری طراحی لاکچری برای این محصول گران‌قیمت، باعث ناامیدی کاربران و کارشناسان از آن شد. البته این پرچم‌دار برای اولین بار امکانات بزرگی همچون مقاومت در برابر نفوذ آب و حسگرهای ضربان قلب و اثرانگشت را در خود داشت که نقطه‌ی عطفی در بخش فناوری گوشی‌های هوشمند سامسونگ بود.

سال‌های بعدی با تلاش سامسونگ برای عرضه‌ی طراحی خاص در سری گلکسی S همراه بود. آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پرچم‌داران خود یعنی گلکسی S6 و گلکسی S7 را در دو نسخه‌ی معمولی و اج به بازار عرضه کردند. نسخه‌ی اج به‌نوعی قدرت‌نمایی سامسونگ در تولید نمایشگرهای خمیده بود که پس از آن به زبان اصلی طراحی سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دارش تبدیل شد. گلکسی S8 محصول بعدی سامسونگ بود که با بهره‌گیری از نمایشگر Infinity Display و حذف دکمه‌ی فیزیکی مرسوم سری گلکسی، تلاش سامسونگ برای تغییرات اساسی در طراحی را نشان داد. این پرچم‌دار حرفه‌ای در زمان خود یکی از قوی‌ترین محصولات اندرویدی بازار بود و در نسخه‌های معمولی با صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی و نسخه‌ی پلاس با صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی به بازار عرضه شد.

آخرین محصولات عرضه‌شده از خانواد‌ی گلکسی S در بازار گوشی‌ هوشمند، گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس هستند. طراحی پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ سامسونگ تغییر چندانی نسبت به نسل قبل ندارد؛ اما مشخصات و ویژگی‌های سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن‌ها، بار دیگر سری گلکسی S را به نامزد بهترین گوشی اندروید تبدیل کرده است.

سامسونگ در بازار تبلت‌ هم همیشه نقش پررنگی داشته است. این شرکت در این بخش در تلاش برای رقابت با آیپدهای اپل بوده و اولین محصول خود را در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه کرد. تبلت‌های سامسونگ در بازه‌‌های ابعادی و عملکردی متنوعی عرضه می‌شوند. یکی از اقدامات پیشگامانه‌ی این شرکت در این بازار، عرضه‌ی قلم هوشمند اس-پن برای تبلت‌ها بود که سری گلکسی نوت این محصولات را به گجت‌هایی بسیار پرفروش تبدیل کرد. البته کارشناسان معتقدند با وجود فروش بالای گلکسی تب‌ها، هیچ‌کدام نتوانسته‌ است به سلطه‌ی آیپد و کیندل (در بازار اندرویدی‌ها) خدشه‌ای وارد کند.

نیمه‌هادی‌ها
سامسونگ الکترونیکس از سال ۱۹۹۳ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های حافظه در جهان تبدیل شده است. این زیرمجموعه‌ی سامسونگ گروپ در بازار تراشه‌ نوآوری‌هایی نیز داشته و به‌عنوان اولین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی DRAM با معماری‌های ۳۰ و ۲۰ نانومتری در جهان شناخته می‌شود. غول فناوری کره‌جنوبی سرمایه‌گذاری زیادی در تولید پردازنده و انواع تراشه برای شرکت‌های دیگر انجام داده است. افزون‌براین سامسونگ در محصولات پرفروش خود یعنی گوشی‌های هوشمند نیز به‌مرور از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند. این شرکت در تولید تراشه‌ به قدری پیشرفت کرد که آخرین آمارهای سال ۲۰۱۸، خبر از صدرنشینی آن‌ در بخش تولید تراشه در جهان دارند.

تلویزیون
سلطه‌ی سامسونگ بر بازار تلویزیون از سال ۲۰۰۵ شروع شد و تا سال ۲۰۰۹ به‌قدری افزایش یافت که کره‌ای‌ها ۳۱ میلیون تلویزیون تخت در این سال به فروش رساندند. سامسونگ در سال ۲۰۰۷ اولین سری از تلویزیون‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت خود را به نام Smart LED TV به بازار عرضه کرد که بعدا به Samsung Smart TV تغییر نام داد. سال ۲۰۱۰ با نقطه‌ی عطفی در فناوری تلویزیون‌های سامسونگ همراه بود و این شرکت اولین تلویزیون HD سه‌بعدی خود را در نمایشگاه CES 2010 معرفی کرد. آمار فروش این تلویزیون‌ها در ۶ ماهه‌ی اول عرضه به بیش از یک میلیون دستگاه رسید.

کامپیوتر و لپ‌تاپ
در دهه ۹۰ میلادی پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه رایانه‌های شخصی صورت گرفته بود و لپ‌تاپ‌ها در حال کسب محبوبیت بودند. در آن زمان تمرکز اصلی روی قابلیت حمل لپ‌تاپ‌ها قرار داشت و کمتر سازنده‌ای به سراغ بهبود طراحی محصولات خود می‌رفت. در این میان سامسونگ لپ‌تاپ Sens 810 را معرفی نمود که از صفحه کلید پروانه‌ای جهت تایپ آسان‌تر بهره می‌گرفت و نظر هر مشتری را در اولین نگاه به سوی خود جلب می‌کرد. طراحی ارگونومیک آن توانست رسانه‌ها را هم به خود جذب نماید و تأثیر مثبتی روی بازاریابی لپ‌تاپ‌های این شرکت داشته باشد؛ به‌طوری که به‌عنوان پیشنهاد سردبیر مجله تایم در ژولای همان سال انتخاب شد.

جاه‌طلبی‌های سامسونگ در سال ۲۰۰۲ کمی فراتر رفت و تصمیم به ساخت لپ‌تاپی با امکانات یک رایانه شخصی کامل گرفتند. مدل  Sens Q760 نتیجه همین تفکر بود که از یک داک چند رسانه‌ای مستقل بهره می‌گرفت. کاربران به کمک داک می‌توانستند از هارد دیسک‌ها، اتصال جانبی صدا، دسترسی به CD و فلاپی دیسک بهره‌مند شوند. در سال ۲۰۰۵ لپ‌تاپ M70 از سوی سامسونگ معرفی شد که به صفحه‌نمایش غول پیکر ۱۹ اینچی مجهز شده بود که می‌توانست از بدنه جدا شود. در آن زمان خبری از تبلت و پی‌سی‌ها نبود، اما طراحان سامسونگ رویای مشابهی را در سر می‌پروراندند. هزینه بالای تولید  M70 و استقبال پایین از محتوای آنلاین در آن زمان موجب شد تا این محصول فروش چندانی را تجربه نکند.

در سال ۲۰۰۶ لپ‌تاپ  Sens Q35 با پشتیبانی داخلی از Wi-Max وارد بازار کره جنوبی و روسیه شد که امکان ارتباط بی‌سیم پایدار با سرعت بیشتر در آن زمان را فراهم می‌ساخت. در سال‌های آتی سامسونگ به سراغ استاندارد‌های ارتباطی موبایل در محصولات خود رفت و اولین لپ‌تاپ مجهز به اتصال 4G LTE خود را در سال ۲۰۱۱ معرفی نمود. لپ‌تاپ‌های سامسونگ مسیر طولانی را در چهار دهه اخیر طی کرده‌اند و تأثیر بسزایی روی شکل‌گیری طراحی لپ‌تاپ‌های امروزی داشتند. برخی مدل‌ها مثل  Sens Q S760 در زمان عرضه، رکورد‌های بسیاری را جابه‌جا کردند و به‌عنوان نازک‌ترین محصولات در رده خود شناخته می‌شدند. بعضی دیگر از آن‌ها هم قابلیت‌های عجیبی داشتند که از بارزترین آن‌ها می‌توان به مدل  NC215S با پنل خورشیدی در پشت بدنه جهت تامین انرژی اشاره نمود.

محصولات دیگر
سامسونگ الکترونیکس در سال‌های ابتدایی در بازار پرینتر نیز حضوری جدی داشت. انواع نمونه‌های پرینترهای سیاه و سفید، رنگی و چندمنظوره در سبد محصولات این شرکت وجود داشتند. در نهایت کره‌ای‌ها بخش پرینتر خود را به شرکت اچ‌پی فروختند. دوربین‌های دیجیتال بخش دیگری از سبد محصولات غول کره‌ای دنیای فناوری را تشکیل می‌دهند. انواع دوربین‌های کامپکت، اس‌ال‌آر و فوق‌ حرفه‌ای توسط این شرکت کره‌ای تولید شده‌اند که با برندهای Kenox، Digimax، Vluu  و سری‌‌های NX به بازار عرضه شده‌اند. از آخرین نمونه‌ دوربین‌هایی که تحت برند سامسونگ به بازار عرضه شده‌اند می‌توان به مدل حرفه‌ای NX3000، مدل اقتصادی ST150F و مدل فوق حرفه‌ای NX30 اشاره کرد. نکته‌ی جالب اینکه سامسونگ برند گلکسی را در دوربین‌های خود نیز وارد کرده است.

انواع درایوهای ذخیره‌سازی HDD و SSD هم جزء تولیدات سامسونگ بوده‌اند. در سال ۲۰۰۹ این شرکت ۱۰ درصد از این بخش بازار فناوری را در سلطه‌ی خود داشت. تمرکز این شرکت روی فروش حافظه‌های اکسترنال باعث شد تا سود آن‌ها در حافظه‌های داخلی کاهش یابد و بخش HDD این شرکت در سال ۲۰۱۱ به سیگیت فروخته شد. شرکت کره‌ای در بخش الکترونیک تلاش کرده است در همه‌ی بازارها نقشی هرچند کوچک داشته باشد. آن‌ها در پخش‌کننده‌های MP3 نیز با محصول خود به نام M1 و کوچک‌ترین پخش‌کننده‌ی DivX دنیا با نام R1 وارد شدند. ساعت‌های هوشمند، گجت‌های واقعیت مجازی و بسیاری محصولات الکترونیکی و لوازم جانبی دیگر، از جمله محصولات سامسونگ الکترونیکس هستند که به سلطه‌ی هرچه بیشتر این برند در بازار محصولات الکترونیکی کمک می‌کنند.

چالش‌ها و مشکلات تاریخی
سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های تجاری جهان با سابقه‌ای طولانی است. قطعاً این شرکت نیز مانند تمامی شرکت‌های باسابقه‌ی جهان در طول تاریخ فعالیت‌های خود با مشکلات متعددی رو‌به‌رو بوده است. از آنجایی که زیرمجموعه‌ی سامسونگ الکترونیکس بزرگ‌ترین و مشهورترین بخش شرکت کره‌ای در جهان است، فعالیت‌های این بخش بیش از دیگران در مرکز توجه بوده و چالش‌ها و مشکلات آن بیشتر لمس شده‌اند. در ادامه به چند اتفاق تاریخی که چالش‌های بزرگ برای سامسونگ ایجاد کرده‌اند، می‌پردازیم.

دستگیری و حبس لی جا-یونگ
لی جا-یونگ پسر لی کان-هی، رئیس هیئت مدیره‌ی سامسونگ است. او از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از معاونان ارشد سامسونگ الکترونیکس در این شرکت فعالیت کرده و در سال ۲۰۱۴، به‌خاطر حمله‌ی قلبی پدرش به‌صورت موقت به ریاست سامسونگ گروپ منصوب شد. او پیش از رسوایی سال ۲۰۱۷ حضور چندانی در رسانه‌ها نداشت و کاربران عادی نامی از او نمی‌شنیدند. در فوریه‌‌ی سال 2017 جا-یونگ به جرم دست داشتن در فساد دولتی کره‌ی جنوبی و در پی دستگیری و خلع رئیس جمهور این کشور، پارک جون-های دستگیر شد. رئیس سامسونگ گروپ در آن زمان به اتهام رشوه، اختلاس، پول‌شویی و کلاهبرداری در قراردادها دستگیر شد. اتهام سامسونگ و مدیرش پرداخت ۳۷ میلیون دلار رشوه به مؤسسات غیرانتقاعی مرتبط با رئیس جمهور کشور، در ازای دریافت حمایت‌های سیاسی بوده است.

اگرچه لی تمامی اتهامات را رد کرد و کمک‌های مالی به کمپین‌های انتخاباتی را تنها به‌عنوان حمایت بیان کرد، دادگاه او را در آگوست سال ۲۰۱۷ گناهکار شناخت و به پنج سال حبس محکوم کرد. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ حکم ابلاغ ‌شده توسط دادگاه عالی سئول به نصف کاهش پیدا کرد و عبارت حبس نیز از آن خارج شد و لی آزاد شد. آزادی لی سامسونگ را تا حدی از بحران خارج کرد و سرمایه‌گذاران این شرکت با امید بیشتری به فعالیت پرداختند که در نتیجه، ارزش سهام کره‌ای‌ها بار دیگر افزایش پیدا کرد.

گلکسی نوت 7
سامسونگ در تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۱۶ محصول جدید خود در سری نوت یعنی گلکسی Note7 را به بازار عرضه کرد. این گوشی پرچم‌دار در ابتدا با تحسین کاربران و منتقدان رو‌به‌رو شد. پیشرفت محسوس در امکانات و تجهیزات نوت 7 نسبت به گلکسی  نوت 5 آن را به محصولی اید‌ه‌آل برای طرفداران فبلت‌ تبدیل کرده بود. اما عمر تحسین‌های این گوشی هوشمند طولانی نبود. تنها چند هفته پس از عرضه‌ی عمومی، شکایت‌ها از داغ شدن بیش از اندازه‌ی گوشی و انفجار و آتش‌سوزی‌ گاه و بی‌گاه آن به‌سرعت در فضای مجازی منتشر شدند.

سامسونگ در دوم سپتامبر همان سال فروش گوشی خود را متوقف کرد. دو هفته بعد، این شرکت یک درخواست عمومی برای بازگشت محصولات خود (که باتری آن‌ها توسط شرکت‌های دیگر تولید شده بود) منتشر کرد. چالش اصلی زمانی ایجاد شد که جایگزینی باتری‌ نیز مشکل انفجار گلکسی نوت 7 را حل نکرد و کره‌ای‌ها مجبور شدند تمامی محصولات خود را از سرتاسر جهان جمع‌آوری و تولید و فروش آن را به‌کلی متوقف کنند. در نهایت سامسونگ با مطالعات خود متوجه شد که ایراد اصلی در بخش باتری و مونتاژ آن روی گلکسی نوت 7 بوده است. این بحران ضرری ۶ میلیارد دلاری به شرکت کره‌ای تحمیل کرد. در مقابل سامسونگ تصمیم گرفت یک گروه مشاوره‌ای فناوری باتری در شرکت خود تشکیل دهد و فرایند بررسی امنیت باتری‌ها را با دقت بیشتری به انجام برساند.

دعاوی حقوقی با اپل
سامسونگ و اپل سال‌ها است که در موارد مختلف ثبت پتنت و نقض قوانین با یکدیگر می‌جنگند. نکته‌ی جالب اینکه در طی این سال‌ها سامسونگ همیشه یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات مورد نیاز آیفون‌های اپل بوده است. طبق آخرین آمار از فروش هر گوشی آیفون 10، درآمد ۱۱۰ دلاری نصیب سامسونگ می‌شود. این شرکت تولید صفحه‌نمایش OLED، حافظه‌ی فلش NAND و تراشه‌های DRAM آخرین محصول اپل را بر عهده دارد. محصولات قبلی اپل نیز با همکاری جدی سامسونگ در تولید همین قطعات و حتی پردازنده‌های آن‌ها تولید می‌شدند.

دعاوی حقوقی سامسونگ و اپل از سال ۲۰۰۷ و چند روز پیش از معرفی اولین آیفون به بازار به اوج خود رسید. کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کردند که ۴ پتنت طراحی محصول آن‌ها توسط سامسونگ نقض شده است. این شکایت‌ها در سال‌های بعد و با تمرکز روی طراحی اپلیکیشن‌ها، پتنت‌های فناوری و طراحی ادامه یافت. در مقابل سامسونگ نیز شکایت‌هایی در ارتباط با ارائه‌ی اطلاعات ناقص به دادگاه و نقض پتنت علیه اپل به جریان انداخت.

اپل و سامسونگ نه‌تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا بلکه در کشورهای دیگر اعم از ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، استرالیا و انگلستان نیز دادگاه‌هایی بر ضد یکدیگر تشکیل داده‌اند. برخی از این دعاوی حقوقی هنوز در جریان است و دو شرکت با شکایت‌های متقابل سعی در شکست دیگری و حتی محدودیت فروش محصولات رقیب دارند. آخرین آمار از دعاوی حقوقی این دو غول دنیای گوشی‌ هوشمند، به سال ۲۰۱۵ و توافق آن‌ها بر سر پرداخت مبلغ ۵۴۸ میلیون دلار توسط سامسونگ بازمی‌گردد. البته کارشناسان معتقدند این توافق پایان دعاوی دو شرکت نخواهد بود و شکایت‌های بعدی در راه هستند.

وضعیت کنونی برند سامسونگ
درحال‌حاضر سامسونگ گروپ مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت مختلف است که هر کدام به‌صورت مستقل در بازار سهام کره‌ی جنوبی ثبت شده‌اند. علاوه بر کاربران عادی و شرکت‌های متعدد که به‌عنوان مشتریان خدمات متنوع سامسونگ شناخته می‌شوند، سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی در سرتاسر جهان از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت نفتی Shell یکی از مشتریان اصلی سامسونگ هوی اینداستریز است. شرکت کره‌ای طبق قراردادی طولانی‌مدت به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تأمین تجهیزات ذخیره‌سازی گاز مایع را برای شل انجام خواهد داد. سامسونگ برای اجرای قرارداد خود با شل در حال ساخت یک کشتی با وزن ۶۰۰ هزار تن است که در زمان آماده‌سازی بزرگ‌ترین کشتی جهان خواهد بود.

دولت امارات متحده‌ی عربی یکی دیگر از مشتریان سامسونگ است. این دولت با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های کره‌ای سامسونگ، هیوندای و شرکت تأمین انرژی برق کره قراردادی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار امضا کرده تا نیروگاه‌های برق هسته‌ای را در کشورش تأسیس کند. دولت ایالت اونتاریو در کانادا نیز قراردادی عظیم به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار با کنسرسیوم متشکل از سامسونگ و شرکت تأمین انرژی برق کره امضا کرده است. این قرارداد به‌منظور ساخت نیروگاه انرژی پاک در این منطقه آماده شده است. طبق این قرارداد، نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی انرژی بادی و یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در اونتاریو تأسیس خواهد شد.

سامسونگ الکترونیکس در سال‌های اخیر فعالیتی جدی در سیلیکون ولی داشته و با سرمایه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری، مرکزی را در سن‌خوزه تأسیس کرده است. این مرکز ۱.۱ میلیون متر مکعب مساحت ساخت دارد و محلی برای انجام تحقیق و توسعه در صنعت نیمه‌هادی‌ها است. البته بخش‌های بازاریابی و توسعه‌ای دیگر نیز در این ساختمان به فعالیت می‌پردازند. تا سال ۲۰۱۵، سامسونگ بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ ثبت پتنت در آمریکا بوده و نزدیک ۸ هزار پتنت در این کشور ثبت کرده است. درحال‌حاضر لی کان-هی پسر مؤسس سامسونگ گروپ، مدیر این شرکت است که ارزش دارایی‌های او تا می سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار گزارش شده است. طبق آخرین آمار، این هلدینگ حدود ۴۸۹ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد. سامسونگ اکترونیکس، زیرمجموعه‌ی اصلی سامسونگ سال مالی ۲۰۱۷ را با درآمد ۲۲۴.۶۴ میلیارد دلار به پایان رساند و ۳۰۸ هزار نفر از کارمندان این هلدینگ را در اختیار دارد. مدیرعامل کنونی این شرکت کوون اوه-هیون می‌باشد.

کلام آخر
با بررسی تاریخچه سامسونگ به این نتیجه می‌رسیم که یک شرکت در کمتر از یک قرن توانست با عظمی جدی و هدفی مشخص شده به جایگاه قابل احترامی در جهان برسد و به رشد و توسعه کشور کره جنوبی کمک شایانی کند. تمامی محصولات این کمپانی با کیفیت خوب و قیمت مناسب تولید می‌شوند تا رضایت کاربران را در هر برهه از زمان بدست آورند. غول فناوری کره‌ای  همواره ایده‌های بکر و جدید خود را عملی می‌کند و با وجود رقبای قدری که دارد، همچنان در میدان یکه تازی میکند. اعتبار خوبی که سامسونگ در طی این سال‌ها بدست آورده است، موجب شده تا مردم هر جایی با شنیدن نام سامسونگ، با خیال آسوده، محصول مورد نظرشان را خریداری کنند و ته دلشان قرص باشد که این کمپانی محصول بی‌کیفیت به بازار عرضه نمی‌کند. به دیدگاه هواداران پروپاقرص سامسونگ، استفاده از محصولات سامسونگ، زندگی‌های مدرن امروزی را راحت تر و لذت بخش‌تر می‌کند. شما درمورد این برند مطرح چه نظراتی دارید؟ ممنونیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. نظرات ارزشمند شما در رابطه با این مقاله از سامسونگ‌سنتر با موضوع “تاریخچه سامسونگ” به ما انگیزه مضاعفی برای نوشتن محتوای خوب و ارزشمند در حوزه تکنولوژی و گوشی هوشمند می‌دهد.

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی