Close
جستجو
بازگشت به همه موارد اخبار

عذرخواهی سامسونگ بابت نمایش شرایط غیرواقعی برای زنان در ویدئو جدید تبلیغاتی

1401/02/11

سامسونگ بابت انتشار ویدئوی تبلیغاتی جدیدی که در آن یک زن ساعت 2:00 بامداد بیدار می‌شود تا به تنهایی برای دویدن در خیابان‌های شهر برود عذرخواهی کرده است. به نقل از BBC این تبلیغ سامسونگ توسط برخی از گروه‌های دوومیدانی بانوان و فعالان حوزه‌ی ایمنی به دلیل «غیر واقعی» بودن مورد انتقاد قرار گرفته است.

سامسونگ در گفت‌وگو با Radio 1 Newsbeat اعلام کرد که هرگز قصدش این نبود که نسبت «به بحث‌های جاری در مورد امنیت زنان بی‌تفاوت باشد.» در ادامه می‌افزاید: «ما بابت برداشتی که از این ویدئوی تبلیغاتی شده عذرخواهی می‌کنیم.» غول فناوری کره‌ای می‌گوید کمپین «جغدهای شب» با هدف انتشار پیام مثبت طراحی شده است. این کمپین در تلاش برای «گرامیداشت هویت فردی و آزادی برای ورزش کردن در تمامی ساعات» است.

گروه Reclaim These Streets که در حوزه‌ی تأمین ایمنی بانوان فعالیت می‌کند، با اشاره به کشته شدن اشلینگ مورفی 23 ساله به هنگام دویدن، ویدئوی تبلیغاتی جدید سامسونگ را اقدامی بی‌ملاحظه خطاب کرده و آن را نتیجه‌ی بی‌تفاوت بودن به مسائل اجتماعی دانسته است. مرگ مورفی در تولامور ایرلند بحث‌هایی را در مورد این‌که زنان به هنگام تنها دویدن چقدر احساس ناامنی و خطر می‌کنند به راه انداخت. به دنبال مرگ این جوان، کاربران شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی را با هشتگ shewasonarun# منتشر کردند تا به آزار و اذیت زنان به هنگام دویدن در خیابان اشاره کنند.

به همین دلیل استر نیومن، سردبیر مجله و پادکست Women's Running، می‌گوید ویدئوی تبلیغاتی جدید سامسونگ «حقیقت» را نشان نمی‌دهد. وی به Radio 1 Newsbeat گفت: «زنان در آن ساعت از شب نمی‌دوند، چون از انجام این کار ترس دارند و این واقعاً تکان‌دهنده است. من هیچ زنی را نمی‌شناسم که بخواهد ساعت 2:00 بامداد بدود، مخصوصاً در شهر.» براساس گزارش‌های اخیر دفتر ملی آمار انگلیس، نیمی از زنان به هنگام قدم زدن تنهایی در تاریکی احساس ناامنی کرده‌اند و دویدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. ویدئوی تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شده‌ی سامسونگ در شبکه‌های اجتماعی با بازتاب گسترده مواجه شده و شماری از کاربران آن را «مضحک» و «نامرتبط» می‌دانند.

سامسونگ در رسانه‌های اجتماعی به برخی از نظرات پاسخ داد و گفت: «ما به شما اطمینان می‌دهیم این ویدئوی تبلیغاتی برای این است که به کاربران گلکسی نشان دهد می‌توانند براساس برنامه‌ی زمانی خودشان به اهدافی که برای سلامتی و تندرستی تعیین کرده‌اند دست پیدا کنند.»

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که استر نیومن به آن اشاره می‌کند، استفاده از هدفون توسط بازیگر زن ویدئوی تبلیغاتی سامسونگ می‌باشد. او می‌گوید استفاده از هدفون «موضوعی بحث‌برانگیز» است؛ بیشتر زنان دونده‌ای که من می‌شناسم حتی به هنگام دویدن در طول روز از هدفون استفاده نمی‌کنند زیرا نگران امنیتشان هستند. البته نیومن معتقد است «تنها بخش بسیار کوچکی از مردان هستند که موجب احساس ناامنی بانوان می‌شوند.» بااین‌حال پیشنهاد می‌کند تبلیغات باید روی این موضوع متمرکز شود که مردان چگونه می‌توانند احساس امنیت به دوندگان زن منتقل کنند.

منتقدان دیگر این سوال را مطرح کردند که در روند تولید ویدئوی تبلیغاتی سامسونگ ایده‌های زنان نقش بسته است یا خیر. گروه Reclaim These Streets می‌گوید ویدئوی جدید نشانگر «نبود تصمیم‌گیرندگان زن در پویش سامسونگ است، بخصوص با در نظر گرفتن کشته شدن اشلینگ مورفی در ماه ژانویه.» جیمی کلینگلر، بنیان‌گذار Reclaim These Streets افزود: «میزان بد بودن تبلیغ جدید سامسونگ تقریباً خنده‌دار است.»

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی