گوگل در اندروید 12 با اضافه کردن یکسری ویژگی جدید برای گیمرهای موبایلی و توسعهدهندگان تلاش کرد تجربهی بازیهای ویدئویی روی گوشیهای اندرویدی را وارد مرحلهی جدیدی کند. برخی از گوشیهای منتخب نظیر سری پیکسل 6 گوگل مجهز به نرمافزار جدید Game Dashboard هستند که دسترسی به ابزارهای مفیدی مانند میانبر اسکرینشات، ریکوردر نمایشگر، گزینهی Do Not Disturb و ... را به هنگام اجرای بازیها ممکن میکند.
API جدید Game Mode، توسعهدهندگان را قادر میسازد پروفایلهای مختلفی را طراحی و بازیشان را براساس نیاز کاربر برای ارائهی بهترین عملکرد یا مصرف کمترین انرژی بهینهسازی کنند.
به نقل از XDA Developers، روند بهتر شدن تجربهی بازیهای موبایلی در اندروید 13 نیز با اضافه شدن چند قابلیت جدید ادامه پیدا میکند. به نظر میرسد اندروید 13 گوگل قرار است ویژگی جدیدی به نام setGameState به رابط GameManager اضافه کند. به لطف ویژگی یادشده، بازیها خواهند توانست وضعیت فعلی خود را به سیستم گزارش دهند. همچنین گیمرها میتوانند از setGameState بهره گرفته تا به سیستم اعلام کنند که بازی در حال بارگذاری منابع، داراییها و ... است یا خیر.
پلتفرم سپس مدتزمان بارگذاری را برای Power HAL فرستاده تا حالت جدید GAME_LOADING فعال و عملکرد پردازندهی مرکزی تقویت شود. کمپانیهای تولیدکنندهی گوشی اندرویدی میتوانند اصلاحاتی روی عملکرد این ویژگی اعمال کنند. از نظر تئوری، ویژگی جدید باعث میشود زمان بارگذاری اولیهی بازیهای موبایلی در گوشیهای اندرویدی کاهش پیدا کند. بسیاری از تولیدکنندههای گوشی اندرویدی در حال حاضر هم بهینهسازیهای مختلفی مانند (تخصیص منابع بیشتر به CPU و GPU) را اعمال میکنند تا زمان بارگذاری بازی کاهش پیدا کند.
طبق گزارشها گوگل قصد دارد نسخهی آزمایشی قابلیت مورد اشاره را به Vendor Test Suite اضافه و فعال شدن حالت GAME_LOADING را برای تمامی دستگاههایی که با اندروید 13 و نسخههای بعدی اندروید عرضه میشوند اجباری کند.