Close
جستجو
بازگشت به همه موارد اخبار

واژه نامه تخصصی سامسونگ سنتر درباره گوشی های سامسونگ

1394/07/07

واژه نامه تخصصی سامسونگ سنتر:

گوشی های سامسونگ،تلویزیون های سامسونگ و دیگر محصولات سامسونگ

GPRSسیستم تبادل اطلاعات رادیویی روی باندهای نسل دوم و سومی است که سرعتی بین 56 تا 114 کیلوبیت در ثانیه را ارایه می دهند. این سرویس که در حال حاضر از سوی اپراتورهای داخلی تلفن همراه نیز عرضه می شود امکان اتصال به اینترنت، ارسال پیام های چندرسانه ای و کنترل پست های الکترونیکی را روی باند GSM فراهم می کند.
EDGEمخفف عبارت (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) است و نوعی سرویس کمکی برای افزایش سرعت انتقال اطلاعات روی باندهای GSM به حساب می آید. این تکنولوژی امکان تبادل اطلاعات با حداکثر سرعت 560 کیلو بیت برثانیه را ایجاد کرده است.
WI-FIWi-Fi نوعی سیستم ارتباطی بی سیم است که برای اتصال و انتقال اطلاعات میان وسایل الکترونیکی با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از تکنولوژی ارتباطی می توان برای شبکه کردن کامپیوترهای خانه یا محل کار نیز استفاده کرد و به آن شبکه بندی 802.11 نیز گفته می شود. استانداردهای مختلفی برای شبکه بی سیم Wi-Fi وجود دارد که با پسوندهای a/b/g/n نشان داده می شوند. برای مثال استاندارد نوع a روی فرکانس 5 گیگاهرتز عمل می کند و استاندارد b با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، اطلاعات را با حداکثر سرعت 11 مگابایت در ثانیه منتقل می کند. استاندارد n به دلیل استفاده از سیستم های چند آنتنه (MIMO) امکان استفاده از هر دو بازه فرکانسی 2.4 و پنج گیگاهرتز را فراهم می کند و سرعت انتقال اطلاعات در آن به 200 مگابایت در ثانیه افزایش پیدا کرده است. نمونه های خانگی با استاندارد نوع a محدوده ای در شعاع 20 متری را پوشش می دهند و آنتن های خانگی انواع b/g تا برد 32 متری از نقطه دسترسی عمل می کنند. البته آنتن های نصب شده در سطح شهر شعاعی برابر با 39 متر را پوشش خواهند داد. در تلفن های همراه این قابلیت برای اتصال به اینترنت، اشتراک گذاری اطلاعات در داخل شبکه بی سیم منطقه ای و اتصال به ابزارچه های سازگار مانند تلویزیون و سیستم های پخش خانگی استفاده می شود.
WI-FI Hotspotبه نقاط دسترسی بی سیم اینترنت گفته می شود که با استفاده از سیستم Wi-Fi کار می کنند و در مکان های عمومی نظیر کتابخانه ها، رستوران ها، ایستگاه های قطار، فرودگاه ها و بیمارستان ها وجود دارند. تلفن های همراه مجهز به Wi-Fi Hotspot خود به عنوان روتر فرستنده امواج عمل کرده و محدوده تحت پوشش سرویس دهنده بی سیم اینترنت را افزایش می دهند. معمولا این نقاط دسترسی رایگاه هستند ولی به منظور بالا بردن امنیت شبکه برای ان ها رمز اتصال در نظر گرفته می شود.
WI-FI Directقابلیتی برای به اشتراک گذاری مستقیم اطلاعات بر بستر Wi-Fi است و از طریق آن می توان محتویات چندرسانه ای نظیر عکس، فیلم و موسیقی را به صورت بی سیم به دستگاه های الکترونیکی دیگر مانند تلویزیون یا سینماهای خانگی منتقل کرد. به وسیله Wi-Fi Direct می توان فایل های موسیقی ذخیره شده در تلفن را روی سیستم های قدرتمند خانگی پخش کرد یا فیلم های ضبط شده با دوربین گوشی را به صورت بی سیم روی تلویزیون مشاهده کرد.
WI-FI DUAL-BANDاین فن آوری با ایجاد باند دوگانه روی سیستم بی سیم Wi-Fi امکان اتصال هم زمان به دو روتر فرستنده امواج را فراهم کرده که یکی از باندهای روی فرکانس پنج گیگاهرتز و دیگری روی 2.4 گیگاهرتز عمل می کند. به زبان ساده تر می توان گفت که با استفاده از این تکنولوژی می توان سرعت وب گردی در تلفن های همراه یا تبلت ها را تا دو برابر افزایش داد. از طرفی زمانی که امواج یکی از فرستنده ها ضعیف شود، دستگاه به صورت خودکار ارتباط خود با منبع دیگر را تقویت می کند.
DLNADLNA نوعی سیستم ارتباطی بر بستر Wi-Fi است که از طریق آن می توان اطلاعات چندرسانه ای را در شبکه داخلی بی سیم به اشتراک گذاشت. برای مثال می توان عکس، موسیقی یا فیلم های ذخیره شده در تلفن همراه، تبلت، نوت بوک یا دوربین های دیجیتال را به وسیله Wi-Fi به تلویزیون های خانگی یا دیگر ابزارچه های سازگار با این قابلیت منتقل کرد.
Bluetoothتکنولوژی اختصاصی برای اتصال بی سیم دو ابزارچه در فواصل نزدیک بوده و توسط شرکت مخابراتی «اریکسون» ابداع شده است. این فن آوری برای جفت شدن نیاز به تایید هر دو وسیله دارد و شعاع ارتباطی آن از 10 تا بیش از 60 متر بسته به نسخه های مختلف تغییر می کند. بلوتوث نسخه 2 و 2.1 که قابلیت EDR را دارند در بهترین حالت به سرعت انتقال سه مگابایت در ثانیه دست پیدا می کنند. اما در بلوتوث نسخه سه مجهز به HS انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 24 مگابایت در ثانیه فراهم شده که تا هشت برابر نسبت به نمونه دو مجهز به EDR سریع تر خواهد بود. بلوتوث نسخه چهار، به دلیل مصرف پایین باتری بیشتر در ابزارچه های الکترونیکی ورزشکاران و ساعت های مچی کاربرد دارد. علاوه بر آن محدوده اتصال به شعاع 60 متر افزایش یافته است.
A2DPاین فن آوری برای انتقال صدای استریوی دو کاناله از طریق بلوتوث طراحی شده است و به وسیله آن می توان تلفن را به هدست های بی سیم یا سیستم های پخش داخل اتومبیل متصل کرد و از موسیقی استریو لذت برد.
NFCمخفف واژه (Near Field Communication) و به معنای «ارتباط در فاصله نزدیک» است. این فن آوری برخلاف بلوتوث نیازی به جفت شدن ندارد بلکه کدگذاری و کدگشایی آن به صورت خودکار انجام می گیرد. به همین دلیل کاربرد آن سریع تر خواهد بود. حداکثر سرعت تبادل اطلاعات با استفاده از NFC در حدود 424 کیلوبایت در ثانیه است که حتی از نسخه 2.1 بلوتوث نیز ضعیف تر خواهد بود. از طرفی تکنولوژی NFC حداکثر در فاصله 20 سانتی متری عمل می کند. مصرف باتری کمتر و عدم نیاز به جفت شدن باعث شده است تا این فن آوری بی سیم در تلفن های همراه به عنوان کیف پول الکترونیکی برای پرداخت بلیط های مترو، ثبت رفت و آمد در محیط های ار و همچنین خواندن اطلاعات کالاها در فروشگاه ها استفاده می شود.
USBپورت ارتباطی استاندارد در دستگاه های الکترونیکی است و نمونه های کوچک تر آن یعنی Mini USB یا Micro USB در تلفن های همراه به کار گرفته می شوند. نسخه 2 این پورت که در تلفن های همراه کاربرد دارد، حداکثر سرعت 60 مگابایت در ثانیه ارایه می دهد در حالی که نسخه سه مورد استفاده در کامپیوترهای رومیزی یا لپ تاپ ها تا 10 برابر سریع تر است. در صورتی که ابزار چه الکترونیکی مجهز به این پورت حالت Mass Storage را پشتیبانی کند برای انتقال اطلاعات نیازی به برنامه واسط نخواهد بود.
USB On-THE-GOقابلیتی کاربردی است که با استفاده از پورت USB امکان اتصال حافظه های فلش، دیسک های سخت و لوازم جانبی مختعلف نظیر موس یا صفحه کلیدهای سخت افزاری را به تلفن و تبلت ممکن می سازد. با اتصال حافظه های قابل حمل اطلاعات مختلف نظیر عکس، موسیقی یا فیلم به صورت خودکار شناسایی و دسته بندی می شوند. از این رو انتقال اطلاعات به هر یک از این بخش ها به سادگی ممکن خواهد بود.
MHLنوعی رابط استاندارد است که از طریق پورت های ارتباطی موجود روی تلفن، قابلیت HDMI را به آن اضافه می کند بدین ترتیب می توان با استفاده از آن تصاویر تمام HD ضبط شده توسط تلفن را با صدای 7.1 کانال فراگیر در تلویزیون های خانگی مشاهده کرد. به هنگام اتصال گوشی از طریق این پورت، باتری دستگاه نیز به صورت خودکار شارژ می شود.
HDMIنوعی پورت ارتباطی صوتی- تصویری برای انتقال اطلاعات چندرسانه ای به شکل غیرفشرده و بدون افت کیفیت است که از طریق آن می توان عکس های HD یا فیلم های تمام HD را روی دستگاه های الکترونیکی سازگار نمایش داد. microHDMI نوعی کوچک تر این پورت ارتباطی است که در تلفن های همراه یا تبلت ها به کار گرفته می شود و در برخی ابزارچه های الکتروینیک می توان از طریق اتصال آداپتور جانبی به پورت استاندارد دستگاه از این قابلیت استفاده کرد.
GPSمخفف واژه (Global Positioning System) است و به معنای «سیستم موقعیت یاب جهانی» است. این فن آوری با استفاده از 24 تا 32 ماهواره در مدار زمین موقعیت لحظه به لحظه، سرعت حرکت دریافت کننده GPS و ساعت منطقه ای را نمایش می دهد. تشخیص موقعیت جهانی با اتصال به 3 ماهواره مختلف و تشخیص سه جهت اصلی ممکن می شود که مکان دریافت کننده با دقتی بین 10 تا 100 متر نمایش داده می شود. سیستم رهیاب ماهواره ای در واقع ا استفاده از سخت افزار GPS روی نقشه های مختلف نظیر گوگل، HERE یا Bing عمل می کند و کاربر را پیاده یا سوار بر وسیله نقلیه تا مقصد راهنمایی خواهد کرد.
A-GPSسرویس کمکی GPS است که زمان اتصال و قفل شدن ماهواره های مختلف را کاهش می دهد. این قابلیت با استفاده زا سرویس های انتقال اطلاعات تلفن سرعت اتصال به سرورها را افزایش می دهد به همین دلیل هزینه های مخابراتی کاربر را بیشتر خواهد کرد.
Augmented Realityاین قابلیت به معنای «واقعیت افزوده» است که از طریق دوربین تلفن یا تبلت و به کمک سیستم GPS به هنگام رهیابی، مکان های مشخص شده در نقشه را به صورت زنده در محیط دوربین نمایش می دهد. برای مثال به هنگام مسیریابی می توان فرودگاه ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و بانک ها را به شکل آیکون هایی در محیط واقعی مشاهده کرد که با انتخاب هر کدام فاصله و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد مشخص خواهد شد. این سرویس امروزه در برخی از کشورهای جهان به عنوان تکمیل کننده سیستم GPS ارایه می شود و تجربه منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
Geo Taggingژئوتگینگ به معنای «برچسب گذاری جغرافیایی» و قالیتی در تلفن های همراه است که به کمک گیرنده GPS طول و عرض جغرافیایی مکان عکس برداری را ثبت می کند. بدین ترتیب با بارگذاری تصاویر در آلبوم های دیجیتال یا وب سایت ها می توان موقعیت عکس ها را روی نقشه جستجو کرد یا آن ها را با دیگران به اشتراک گذاشت.
3Gنسل سوم شبکه تلفن همراه که در تئوری امکان تبادل اطلاعات با سرعت 200 کیلوبیت در ثانیه را فراهم می کند و برخلاف نسل دوم (2G) که تنها توانایی انتقال صدا و اطلاعات بر پایه GPRS را داشت، امکان مکالمه تصویری نیز ایجاد شده است. در نسل جدید این شبکه موسوم به 3.5G سرعت دانلود (HSDPA) به 7.2 مگابیت در ثانیه و آپلود (HSUPA) به 5.76 مگابیت در ثانیه افزایش یافته است.
4Gشبکه های بی سیم نسل چهارم که تکنولوژی های WiMAX و LTE را شامل می شوند، حداکثر سرعت 326 مگابیت برای دانلود و 86 مگابیت برای آپلود را در اختیار کاربر قرار می دهند. سرعت تبادل اطلاعات در باندهای نسل چهارم برای ابزارچه های در حال حرکت 100 مگابیت در ثانیه است و برای دریافت کننده های ساکن به یک گیگابیت در ثانیه نیز می رسد.
SARمخفف عبارت (Specific Absorption Rate) است و مقدار امواج رادیویی جذب شده توسط بدن کاربر را نشان می دهد. میزان جذب اشعه با واحد Watt/kg اندازه گیری می شود و در دو استاندارد آمریکایی و اروپایی منتشر می شوند. استاندارد آمریکایی حداکثر مقدار 16 را برای یک گرم از جرم بدن مجاز می داند در حالی که استاندارد اروپایی بیشترین مقدار جذب اشعه را دو وات بر کیلوگرم برای 10 گرم از جرم بدن انسان می داند. گوشی های متفرقه در بازار داخلی فاقد مدار نویزگیر هستند. از این رو مقدار جذب اشعه آن ها خارج از محدوده هر یک از دو استاندارد بالا بوده و برای سلامتی زیان آور است. 60 درصد از امواج یک تلفن همراه توسط سر کاربر جذب خواهد شد. پس هر چه میزان SAR یک گوشی پایین تر باشد برای سلامتی کاربر بهتر خواهد بود.

 

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی