Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

مقایسه فضاهای ذخیره سازی ابری

وان درایو، دراپ باکس، گوگل درایو و باکس:

مناسب ترین سرویس ذخیره سازی ابری برای شما کدام است

اگر آمادگی لازم را برای انتقال فایل ها، عکس ها و سایر اطلاعات خود را به فضای ذخیره سازی ابری (Cloud) دارید، اما برای تصمیم گیری و انتخاب بهترین سرویس، با توجه به نیازهایتان و هزینه مورد نظرتان، شاید برخی از شما دوستان به کمک نیاز داشته باشید. بر همین اساس و بنا بر گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی زومیت، ما در این مقاله به بررسی عمیق و مقایسه سرویس های ذخیره سازی ابری می پردازیم. 

ذخیره فایل ها در فضای ابری، علی رغم توانایی دسترسی به فایل ها در هر مکان و داشتن بکاپ از آن ها، مزایای زیاد دیگری نیز دارد. بی شک استفاده از فضای ابری سخت نیست، ولی انتخاب بهترین سرویس ابری، به هر حال نیاز به تحقیق دارد.

به همین دلیل ما از نحوه کار ونقاط قوت و ضعف انواع فضای ذخیره سازی ابری، راهنمایی تهیه کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

مقایسه سرویس های ارایه دهنده فضای ذخیره سازی ابری

قبل از شروع، لازم به ذکر است، فضای ذخیره سازی ابری «آی کلود» شرکت اپل، به این دلیل در این مقاله گنجانده نشده است که این سرویس برای اندروید در دسترس نیست و فقط خاص اکوسیستم اپل طراحی شده و توسعه یافته است. بنابراین اگر از کامپیوترهای مک و دستگاه های مجهز به آی اواس استفاده می کنید، آی کلود گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

آمازونباکسگوگل درایودراپ بکسوان درایو
2 گیگابایت250 مگابایت برای طرح رایگان، 5 گیگابایت برای طرح پولی5 ترابایت10 گیگابایت در وب سایت، در نرم افزارها محدودیت وجود ندارد10 گیگابایتمحدودیت حجمی فایل ها
-10 گیگابایت15گیگابایت2 گیگابایت15 گیگابایتفضای رایگان
خیرخیرخیربلهبلهامکان بدست آوردن فضای رایگان بیشتر
12 دلار در سال برای حجم نامحدود عکس، 60 دلار در سال برای حجم نامحدود فایل10 دلار در ماه برای 100 گیگابایت2 دلار در ماه برای 100 گیگابایت، 10 دلار در ماه برای 1 ترابایت10 دلار در ماه برای 1 ترابایت2 دلار در ماه برای 100 گیگابایت، 4 دلار در ماه برای 200 گیگابایت، 7 دلار در ماه برای 1 ترابایتطرح های پولی
ویندوز، مک، اندروید، آی اواس، کیندل فایرویندوز، مک، اندروید، آی اواس، بلک بریویندوز، مک، اندروید، آی اواسویندوز، مک، لینوکس، اندروید، آی اواس، بلک برن، کیندل فایرویندوز، مک، اندروید، آی اواس، بلک بریسیستم عامل های پشتیبانی شده

وان درایو

در ابتدا به بررسی گزینه ارایه شده از سوی مایکروسافت می پردازیم. کسانی که از ویندوز 8 و یا 8.1 استفاده می کنند، می توانند از وان درایو به راحتی بهره ببرند، زیرا امکان استفاده از آن در قسمت های مختلف این سیستم عامل تعبیه شده است. به عنوان مثال، می توان به نام وان درایو در فایل اکسپلورر در کنار نام درایوها و مکان های مختلف هارد دیسک اشاره کرد. اگر چه که امکان استفاده از وان درایو از طریق وب و یا دانلود نرم افزار مخصوص آن برای مک، نسخه ها قدیمی تر ویندوز، اندروید، آی اواس، ویندوز فون و حتی ایکس باکس نیز مهیا است.

در این سرویس می توانید هرگونه فایلی اعم از عکس، ویدیو، اسناد و غیره را ذخیره کرده و سپس به آن ها از طریق کامپیوتر و یا موبایل دسترسی داشته باشید. همچنین این سرویس توانایی مرتب کردن اسناد را براساس نوع آن ها را داراست تا بتوانید فایل مورد نظرتان را سریع تر پیدا کنید.

اپلیکیشن های موجود در آی اواس، اندروید و ویندوزفون، همگی قابلیت آپلود خودکار عکس را دارند؛ بدین معنی که هنگامی که اقدام به عکس برداری می کنید، عکس گرفته شده بلافاصله در اکانت شما ذخیره می شود. یکی از نقاط قوت وان درایو این است که به خوبی با مجموعه نرم افزارهای آفیس کار می کند. به عبارتی هنگامی که یکی از نرم افزارهای آفیس را باز می کنید، لیستی از فایل هایی که اخیرا در وان درایو ذخیره کرده اید را مشاهده می کنید. اگر اکانت آفیس 365 دارید و سندی را در وان درایو باز کنید، می توانید به صورت همزمان اقدام به ویرایش آن همراه با باقی همکارانتان بکنید. بدین معنی که تغییرات در حال انجام بر روی اسناد توسط همکارانتان را می توانید در همان لحظه مشاهده کنید.

مایکروسافت امیدوار است که وان درایو تبدیل به محیطی شود برای ذخیره عکس و به طور مستمر در حال تلاش است تا بتواند با توسعه تکنولوژی خاصی، عکس ها را براساس اهمیتشان مرتب کند. به عنوان مثال اگر عکسی از کودک خود، وعده غذایی و محل پارک خودرو خود، برای جلوگیری از فرامشوی آن تهیه کرده اید، وان درایو قادر باشد تا با تشخیص اهمیت آن ها، عکس های مهم را ذخیره کرده و باقی را پاک کند. البته با اینکه هنوز تا نهایی شدن این تکنولوژی راه زیادی باقی مانده، ولی لااقل مسیر حرکت مایکروسافت مشخص است.

جایی که در آن می درخشد:

وان درایو به خوبی با دستگاه های مجزه به ویندوز کار می کند؛ زیرا قابلیت های وان درایو از پیش در سیستم عامل ویندوز بر روی کامپیوترها، موبایل ها و تبلت ها ادغام شده است. باز کردن و ویرایش اسناد در وان درایو توسط سایر نرم افزارهای مایکروسافت به راحتی انجام می پذیرد. هم چنین به دلیل هماهنگی خوب آن با مجموعه آفیس، استفاده از وان درایو به کسانی که به طور پیوسته با نرم افزارهای آفیس سروکار دارند توصیه می شود.

جایی که در آن ضعف دارد:

اگر از دستگاه های مجهز به ویندوز بهره نمی برید، استفاده از وان درایو بهترین گزینه نمی باشد. علی رغم وجود نرم افزار مخصوص برای سایر پلتفرم ها، ولی همانور که مایکروسافت نشان داده است، بهترین تجربه استفاده زا وان درایو را در ویندوز خواهید داشت.

برای استفاده از وان درایو باید دارای اکانت مایکروسافت باشید. با ثبت نام و گرفتن این اکانت می توانید به اوت لوک، ایکس باکس لایو و سایر سرویس های مایکروسافت نیز دسترسی داشته باشید.

وان درایو برای استفاده های تجاری محدودیت ذخیره 20000 فایل را دارد که بنا به گفته های مایکروسافت، این شرکت در حال برطرف ساختن این مشکل است.

بهترین انتخاب برای:

اگر از کامپیوتر و تبلت و تلفن هوشمند مجهز به ویندوز استفاده می کنید و نیاز دارید که به فایل های خود بدون کمکترین سختی دسترسی داشته باشید، وان درایو بهترین انتخاب برای شماست.

دراپ باکس

دراپ باکس یکی از محبوب ترین سرویس های ذخیره سازی ابری در دنیا است؛ زیرا قابل اعتماد، بسیار کاربر پسند و به راحتی قابل تنظیم و شروع به کار است. فایل های شما در سرویس های دراپ باکس ذخیره می شوند و می توانید به آن ها از طریق وب دسترسی پیدا کنید. هم چنین می توانید به فایل های خود از طریق نرم افزار مخصوص دراپ باکس که برای سیستم عامل های مک، ویندوز، لینوکس، آی اواس، اندروید و بلک بری توسعه داده شده است، نیز دسترسی داشته باشید.

در واقع شما می توانید هر فرمت فایلی را در این سرویس ذخیره کنید. به واسطه نرم افزار دراپ باکس، انجام این عمل در کامپیوترها بسیار ساده است؛ بدین صورت که کافی است فایل مورد نظر را کشیده و بر روی پوشه دراپ باکس رها کنید. سپس این سرویس بلافاصله اقدام به همگام سازی تمام دستگاه های متصل به حساب کاربری می کند، تا کاربران در هر زمان و مکان، به فایل های مورد نظر دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است که محدودیت حجمی برای آپلود هر فایل نیز وجودندارد.

ناگفته نماند یکی از عوامل محبوبیت دراپ باکس، رابط کاربری ساده و منظم آن است. قابل ذکر است، با اینکه نرم افزارهای موبایل و کامپیوتر این سرویس، زیبا و ساده طراحی شده اند، ولی محیط وب سایت آن به خوبی نرم افزارها نیست و گزینه های کمی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

افزون بر این، دراپ باکس فرصت های زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا فضای 2 گیگابایت اولیه را افزایش دهند. اگر در شروع سرویس در برنامه آموزشی نحوه کار با این سیستم شرکت کنید، 250 مگابایت فضای اضافی هدیه می گیرید. همچنین برای فعال کردن قابلیت آپلود خودکار عکس های گرفته شده در دستگاه خود، 3 گیگابایت به فضای شما افزوده خواهد شد. در نهایت نیز با ثبت نام هر کدام از دوستان شما که به وسیله دعوت شما به این سرویس روی آورده اند، شما 500 مگابایت از دراپ باکس هدیه خواهید گرفت که این روند فقط برای 32 بار ادامه خواهدداشت.

جایی که می درخشد:

نقطه قوت اصلی دراپ باکس، عملکرد خوب و یکسان آن بر روی تمامی پلتفرم ها است. نرم افزارهای آن ساده و زیبا طراحی شده اند و هر کاربری را راضی نگه خواهند داشت.

جایی که در آن ضعف دارد:

طراحی وب سایت دراپ باکس، یکی از ضعیف ترین نمونه های موجود در بین فضاهای ذخیره سازی ابری است. طراحی آن زیبا است، ولی کار کردن با آن مشکل است و نیاز به زمان دارد.

بهترین انتخاب برای:

اشتراک گذاری در حالتی که از دستگاه های مختلف بسیاری استفاده می کنید.

گوگل درایو

چیزی که در ابتدا به نام Docs برای ویرایش آنلاین اسناد توسعه یافته بود، بعدها به گوگل درایو تبدیل شد؛ مکانی برای ویرایش و ذخیره آنلاین اسناد. در فضای درایو، شما علی رغم 15 گیگابایت فضای رایگان، به سرویس های متنوعی اعم از ویرایشگر متن، نرم افزار صفحه گسترده و سازنده اسلایدهای ارایه نیز دسترسی خواهید داشت.

اگر اکانت گوگل دارید، برای استفاده از سرویس درایو کافیست با وارد شدن به اکانت خود، آن را فعال کنید. شما 15 گیگابایت فضا در اختیار دارید تا هر فایلی با هر پسوندی را در آن ذخیره کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که سرویس های جیمیل و گوگل پلاس و درایو، همگی از این فضا استفاده می کنند.

برای دسترسی به فایل ها خود علاوه بر وب سایت موجود، می توانید از نرم افزارهای موجود برای کامپیوتر و مک نیز استفاده کنید. شما می توانید از طریق این نرم افزارها، فایل های خود را بیفزایید تا بلافاصله عملیات همگام سازی بین تمامی دستگاه های متصل به اکانت شما شروع شود.

قابل ذکر است، سرویس درایو در سیستم عامل کروم گوگل، از پیش تعبیه شده است. پس اگر از یک کامپیوتر با سیستم عامل کروم بوک بهره می برید، درایو بهترین گزینه برای ذخیره آنلاین فایل های شماست. ضمن اینکه درایو نیز همانند سایر فضاهای ذخیره سازی، اپلیکیشن مخصوص به خود برای اندروید و آی اواس را دارد تا بتوانید از تلفن هوشمند خود نیز به راحتی به فایل هایتان دسترسی داشته باشید.

به علاوه یکی از مزایای گوگل درایو، مجموعه آفیس تعبیه شده در آن است تا توانایی ویرایش آنلاین اسناد را داشته باشید؛ البته این مجموعه را با آفیس شرکت مایکروسافت اشتباه نگیرید. این مجموعه هم چنین قابلیت های اضافه دیگری، اعم از امضای اسناد و ارسال فکس را نیز دارد.

برای آپلود فقط کافی است که فایل ها را بگیرید و بر روی نرم افزار و یا حتی محیط وب سایت درایو رها کنید تا عملیات آپلود به صورت خودکار آغاز شود. همچنین شما از طریق جیمیل می توانید پیش نمایشی از فایل های ذخیره خود را ببینید تا در صورت نیاز، آن ها را برای دیگران ارسال کنید.

جایی که می درخشد:

اگر اکانت گوگل دارید، برای شروع به عملیات خاصی نیاز ندارید و بلافاصله می توانید اقدام به ذخیره فایل ها کنید. اگر از جیمیل نیز استفاده می کنید، می توانید به راحتی با چند کلیک، فایل های دریافتی را در درایو ذخیره کنید.

جایی که ضعف دارد:

این سرویس قابلیت آپلود خودکار عکس های گرفته شده را ندارد. به جای آن می توانید با فعال کردن قابلیت بکاپ خودکار، عکس ها را در پروفایل گوگل پلاس ذخیره کنید. افزودن بر این، اگر گوگل محیطی مجتمع را تعبیه کند تا بتوانیم از قابلیت های ویرایش عکس گوگل پلاس به همراه قابلیت های ویرایش اسناد درایو یکجا بهره ببریم، می تواند تبدیل به محیط بسیار پرکاربردی برای کاربران شود.

بهترین انتخاب برای:

برای کسانی که در کنار فضای ذخیره سازی خود نیازمند ابزار ویرایش اسناد هستند.

باکس

هر کاربری می تواند در سرویس باکس ثبت نام کند و از آن بهره ببرد؛ ولی گزینه های زیاد اشتراک گذاری و شخصی سازی این سرویس، در اصل برای کاربران تجاری  تکنولوژی ساخته شده است. همچنین علی رغم امکان ذخیره سازی هر نوع فایل، باکس به شما این امکان را می دهد تا فایل ها را با همکارانتان به اشتراک بگذارید، وظایف مختلفی را تعیین کنید، نظر خود را در رابطه با کار دیگران اعلام کنید و در رابطه با تغییرات صورت گرفته نیز اعلانیه دریافت کنید.

شما می توانید در محیط وب سایت باکس، از فایل های موجود پیش نمایشی ببنید و هم چنین فایل های متنی ساده ای را ایجاد کنید. همانند سایر سرویس های ابری، با دانلود نرم افزار مخصوص باکس برای کامپیوتر خود، می توانید عملیات ذخیره سازی را بسیار ساده تر کنید.

در باکس شما قابلیت شخصی سازی زیادی روی محیط خود خواهید داشت؛ بدین ترتیب که می توانید مشخص کنید چه کسانی می توانند اسناد و فایل های خاصی را مشاهده کنند و چه کسانی امکان ویرایش آن ها را خواهند داشت. هم چنین می توانید برای پوشه های به اشتراک گذاشته شده، پورد تعیین کنید و تاریخ انقضا را نیز برای مدت زمان اشتراک گذاری آن ها معین کنید.

کاربران تجاری می توانند سایر نرم افزارهای مورد نیاز خود اعم از Salesforce و Netsuite را به باکس متصل کنند تا فایل های آن ها به صورت خودکار در باکس ذخیره شود. به علاوه پلاگین های خاصی برای مجموعه مایکروسافت آفیس و ادوبی لایت روم نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید از طریق نرم افزارهای ذکر شده، فایل های موجود در باکس را باز و ویرایش کنید.

جایی که می درخشد:

برای کاربران تجاری، باکس گزینه ایده آلی به حساب می آید؛ زیرا امکانات گسترده ای را در اختیار آنان قرار می دهد.

جایی که ضعف دارد:

امکانات و گزینه های زیاد این سرویس، می تواند باعث سردرگمی کاربران معمولی شود.

بهترین انتخاب برای:

گروه هایی از کاربران که با یکدیگر بر روی پروژه های خاصی همکاری می کنند و شرکت های بزرگ که به مکانی برای اشتراک گذاری امن فایل هایشان نیازمند هستند.

آمازون

آمازون تقریبا همه چیز می فروشد و علاوه بر آن قصد دارد به محلی برای ذخیره آهنگ ها، عکس ها، ویدیوها و سایر فایل های شما نیز تبدیل شود. فضای ذخیره سازی ابری آمازون، چندین سال است که فعالیت می کند؛ ولی این شرکت در مارس 2015، برنامه های جدیدی، یکی برای ذخیره سازی عکس و دیگری برای انواع فایل، را تعریف کرده است. هیچ کدام از برنامه ها رایگان نیستند؛ ولی هر دو قابلیت استفاده آزمایشی 3 ماهه را دارند.

برای ذخیره بدون محدودیت و رایگان عکس در این سرویس، یا باید عضو ارشد آمازون و یا صاحب یکی از دستگاه های تبلت فایر این شرکت باشید. در غیر این صورت باید ماهانه 12 دلار بابت این سرویس بپردازید. همانطور که از نام این برنامه مشخص است، شما فضای نامحدودی برای ذخیره عکس هایتان در اختیار خواهید داشت و علاوه بر آن، از فضای 5گیگابایتی برای ذخیره سایر فایل ها بهره خواهید برد.

برنامه دیگر این شرکت به شما فضای نامحدودی برای ذخیره انواع فایل را به ازای پرداخت 60 دلار در سال خواهد داد. محدودیتی در تعداد فایل نخواهد بود، فقط در صورتی که از نرم افزار مخصوص کامپیوتر این سرویس استفاده نمی کنید، هر کدام از فایل ها، نباید از 2 گیگابایت تجاوز کند.

نرم افزار دسکتاپ این سرویس برای مک و کامپیوترهای شخصی موجود است و به شما اجازه می دهد تا فایل های خود را آپلود و دانلود بکنید. اما برخلاف سایر سرویس ها، این نرم افزار به شما اجازه نخواهد داد تا فایل های درون پوشه را مشاهده کنید. در واقع فقط قابلیت دانلود و آپلود موجود است و برای مشاهده و ویرایش فایل ها باید به وب سایت فضای ابری آمازون مراجعه کنید.

اپلیکیشن فضای ابری آمازون، برای آی اواس و اندروید موجود است و از قابلیت آپلود خودکار عکس ها و ویدیوهای گرفته شده بهره می برد. هم چنین این نرم افزار در تبلت ها و موبایل های آمازون نیز تعبیه شده است.

جایی که می درخشد:

اگر اکانت آمازون دارید، نیازی به ثبت نام ندارید و فقط کافیست با اکانت خود وارد شوید. طرح های نامحدود این سرویس، در نوع خود بدون رقیب هستند.

جایی که ضعف دارد:

نرم افزار محیط دسکتاپ این سرویس، به خوبی بقیه نیست و بهتر است از محیط وب سایت آن استفاده کنید که در این صورت محدودیت حجمی 2 گیگابایت را برای هر فایل خواهید داشت.

بهترین انتخاب برای:

هر کسی که از تلفن هوشمند و تبلت فایر آمازون استفاده می کند؛ به این دلیل که سرویس ابری آمازون بخشی از سیستم عامل دستگاه های ذکر شده است. ذخیره نامحدود عکس نیز برای کاربران ویژه، بسیار کاربردی خواهد بود.

به نقل از مجله علمی و تخصصی دانش و کامپیوتر.

www.SAMSUNGCENTER.ir

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی