Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

مشخصات مهم برای انتخاب مانیتور

در انتخاب صفحه نمایش این نکات را در نظر داشته باشید

برخلاف نوت بوک ها و سیستم های All-in-one، کاربران کامپیوترها دسکتاپ، در انتخاب نوع مانیتور حق انتخاب بسیاری دارند.
اما در نوت بوک ها و All-in-one ها کاربران در انتخاب نوع مانیتور تقریبا هیچ نوع دخالتی ندارند مگر در پارامترهایی مانند ابعاد و رزولوشن. با وجود پیشرفت های صورت گرفته در بخش صفحه نمایش و ارایه فناوری های مختلف در این زمینه، انتخاب یک مانیتور مناسب بر اساس کیفیت، کارایی و بودجه بسیار سخت تر از گذشته خواهد بود. در سال های نه چندان دور انتخاب چندانی برای خرید مانیتور وجود نداشت و به طور معمول همه شرکت های حاضر در بازار از فناوری های مشابهی در محصولات خود استفاده می کردند، اما در حال حاضر داستان کمی متفاوت شده و پارامترهای فراوانی با مانیتور همراه شده است.

از CRT تا LED

هنوز هم می توانید مانیتورهای سنگین وزن و بزرگ CRT را در بعضی از جاها مشاهده کنید و با وجود مشکلاتی که در این نوع از مانیتورها وجود دارد، همچنان برخی از کاربران با آن ها کار می کنند.

فناوری مانیتورهای CRT از تلویزیون ها به دنیای کامپیوترهای شخصی وارد شد و فناوری لامپ پرتوی کاتدی بالاترین فناوری آن روزها در بخش صفحه نمایش به شمار می رفت. چند سال بعد نوع جدیدی از صفحه نمایش ها با نام LCD روانه بازار شد که از نظر وزن و ابعاد بسیار متفاوت بودند و انقلابی عظیم در این بخش به وجود آوردند. مانیتورهای LCD علاوه بر بهبودهای صورت گرفته در وزن و ابعاد، در بحث کیفیت تصویر و همچنین توان مصرفی نیز نسبت CRTها بسیار متفاوت تر عمل کردند. هرچند مدل های اولیه از نظر کیفیت تصویر و توان مصرفی چندان ایده آل نبودند، اما مسیر پیشرفت را برای ارایه محصولات متفاوت فراهم آوردند.

مشخصات مهم برای انتخاب مانیتور

شاید انتخاب صفحه نمایش بسیار ساده و بی دردسر باشد، اما در صورتی که مشخات مهم برای خریداری یک مانیتور را بشناسید، به طور حتم می توانید یک مخصول کامل و بهینه را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کنید. مشخصات متعددی برای معرفی یک مانیتور وجود دارد که بسیاری از ان ها تنها کلماتی نامفهوم و عجیب هستند که کاربران به طور معمول به سادگی از کنار آن ها عبور می کنند. با دانستن اصطلاحات و مشخصات یک محصول می توانید بهترین انتخاب را از نظر کیفیت، کارایی و هزینه پرداختی انجام دهید.

وضوح تصویر (Resolution)

مانیتورهای قدیمی CRT در بهترین نمونه های تولید شده می توانستند وضوح تصویر 1280x1024 پیکسل را در اختیار شما قرار دهند که در مقایسه با حداکثر کیفیت 4K قابل ارایه توسط مانیتورهای امرزی بسیار خنده دار و عجیب است. هرچند صفحه نمایش های با کیفیت 4K به صورت اختصاصی برای گیمرها، علاقمندان فیلم و کاربران حرفه ای کامپیوتر تولید می شود، اما با وجود مانیتورهای LCD با حداقل کیفیت HD دربازار، بهتر است صفحه نمایش قدیمی خود را فراموش کنید.

موضوع مهم دیگری که باید در خصوص مانیتورهایی با کیفیت بالا مورد توجه قرار گیرد، قیمت بالای آن ها نسبت به نمونه های متداول و معمول است که هر کاربری توان خریداری آن ها را ندارد. در حال حاضر کیفیت تصویر 4K به دلیل هزینه بالای ساخت مورد توجه کاربران قرار نگرفته و کاربران کمی این نوع از صفحه نمایش ها را انتخاب می کنند. اما می توان پیش بینی کرد با کاهش قیمت مانیتورهای 4K، کاربران در خریداری آن ها تجدید نظر خواهند کرد. شرکت های تولیدکننده مانیتور همواره توصیه می کنند که صفحه نمایش را روی یک رزولوشن استاندارد و از پیش تعیین شده تنظیم کنیم. پشتیبانی از رزولوشن خاص علاوه بر مانیتور به کارت گرافیک نیز ارتباط دارد و باید بتواند از وضوح تصویر مورد نظر پشتیبانی کند. بهتر است با مراجعه به وب سایت سازنده کارت گرافیک، حداکثر رزولوشن قابل پشتیبانی به همراه خروجی تصویر مورد نیاز را بررسی کنید. برخی از کارت گرفایک ها با به روز رسانی درایور قادر به ارایه وضوح تصویر بالاتر نسبت به محدوده پیشینی خواهند بود.

نرخ تازه سازی (Refresh Rate)

نرخ تازه سازی که با واحد هرتز (Hz) شناخته می شود، نشان دهنده سرعت عمل مانیتور در به روزرسانی تصاور بر روی صفحه نمایش است. نرخ تازه سازی در مانیتورهای CRT از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در صورتی که این پارامتر به درستی تنظیم نمی شد، مشکلاتی در نمایش تصویر رخ می داد. این مشکلات که بیشتر به پرش تصویر اختصاص داشت، سبب سر درد و اختلال بینایی می شد. با وجود پیشرفت های صورت گرفته در فناوری ساخت صفحه نمایش، مشکل نرخ تازه سازی همچنان وجود دارد و از این رو فناوری هایی برای پردازش تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد که قیمت نهایی مانیتور را به شدت افزایش می دهد. برای نمایش سریع تر تصاویر، نرخ تازه سازی باید بیشتر باشد ولی یک پارامتر مهم دیگر نیز با نام Response Time یا زمان پاسخ دهی وجود دارد.

زمان پاسخ دهی (Response Time)

این ویژگی برای گیمرها و عاشقان فیلم بسیار مهم است و هر چه زمان پاسخ دهی کمتر باشد، تصاویر با سرعت بیشتری از کارت گرافیک به صفحه نمایش منتقل می شود. تصاویر پیش از آنکه از کارت گرافیک به مانیتور منتقل شود، در یک حافظه بافر ذخیره می شود تا تصاویر با سرعت بیشتری تغییر کرده و کاربران این روند را احساس نکنند. سرعت بیشتر در خواندن از حافظه بافر سبب نمایش تصاویر به صورت صاف و بدون افت کیفیت می شود. برای امور متداول و معمول، در اختیار داشتن یک مانیتور با زمان پاسخ دهی 5 میلی ثانیه مناسب است، اما در صورتی که یک گیمر یا علاقمند به فیلم هستید، فقط روی محصولاتی با پاسخ دهی 2 میلی ثانیه و حتی کمتر حساب کنید.

نسبت کنتراست (Contrast Ratio)

نسبت کنتراست، به نسبت بین روشن ترین رنگ (سفید) و تیره ترین حالت رنگ (مشکی) که مانیتور قادر به تولید است، گفته می شود.

بالاتر بودن این نسبت، سبب افزایش کیفیت رنگ شده و عمق رنگ بهتری نمایش داده می شود. در نتیجه با افزایش عمق رنگ های سفید و مشکی می توانید تصاویر با جزئیات بیشتری دریافت کنید. همراه با افزایش نسبت کنتراست و اضافه شدن صفرها (به عنوان مثال کنتراست 1: 1000000) باید مبلغ بیشتری برای مانیتور پرداخت کنید، اما در حقیقت امر بالاتر بودن این نسبت، سبب افزایش کیفیت تصویر می شود؟

در حقیقت دو نوع کنتراست وجود دارد که شامل Native و Dynamic می شود. کنتراست در حالت Native بر اساس توانایی سخت افزار به منظور تولید این نسبت و باز تولید آن محاسبه می شود. اما درحالت Dynamic از تکنیک متفاوتی برای تنظیم محدوده تغییر کنتراست و در نظر گرفتن بالاترین یا کمترین میزان سطح سفیدی و سیاهی استفاده می شود.

تراکم پیکسلی (Pixel/Dot Pitch)

تعداد پیکسل هایی که در هر اینچ قرار می گیرند تاثیر فراوانی در جزئیات تصویر دارد. هر چند در ابعاد و کیفیت تصویر مشابه، تعداد پیکسل های تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما در هر صورت فاکتور مهمی برای انتخاب مانیتور به شمار می رود. به طور معمول تراکم پیکسلی در صفحه نمایش تلفن هوشمند و تبلت نقش قابل توجهی دارد و این پارامتر در مانیتور کامپیوتر شخصی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. مانیتورهای LED برای نمایش تصاویر از خوشه هایی با سه عدد دیود نوری استفاده می کنند که هر چه تعداد خوشه ها در واحد اینچ بیشتر باشد، کیفیت و جزئیات تصویر افزایش می یابد. البته باید به این نکته شااره کرد که افزایش تعداد خوشه های LED سبب افزایش توان مصرفی مانیتور می شود و در کنار این مورد، یک صفحه نمایش با تراکم پیکسلی بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات دارد. هزینه تولید  و در نتیجه قیمت مانیتورهای LED با تراکم پیکسلی بالا به مراتب گران تر از نمونه های متداول است، اما پرداخت هزینه بیشتر برای عاشقان کیفیت و جزئیات تصویر اجتناب ناپذیر است.

وسعت رنگ (Gamut)

محدوده رنگ هایی که یک مانیتور می تواند نمایش دهد به طور معمول 16.7 میلیون رنگ است. با این وجود ممکن است برخی محصولات محدوده کمتری را تحت پوشش قرار دهند و بررسی این موضوع را نباید از قلم انداخت.

روشنایی (Lumiance)

شدت روشنایی مانیتور با استفاده از واحد کاندلا در هر متر مربع (cd/m2) محاسبه می شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد، شدت روشنایی صفحه نمایش بالاتر خواهد بود. در صورتی که از کامپیوتر شخصی برای بازی و تماشای فیلم استفاده می کنید، بالاتر بودن میزان روشنایی برای شما مفید واقع می شود. اما در صورتی که عمده فعالیت شما تایپ کردن و وبگردی است که نیاز به تمرکز بالای چشم روی صفحه نمایش دارد، برای بینایی مضر است. در صورتی که از مانیتوری با شدت روشنایی بالا در طولانی مدت استفاده کنید، برای تشخیص رنگ ها دچار مشکل می شوید و در صورتی که یک تدوین گر فیلم و یا عکاس هستید و رنگ تصاویر را اصلاح می کنید، روی شدت روشنایی مانیتور حساسیت بیشتری به خرج دهید. شدت روشنایی همانند کنتراست توسط درایور کارت گرافیک (و یا منوی OSD مانیتور) قابل تنظیم است و برای جلوگیری از بروز مشکل می توانید به سادگی روشنایی را تغییر دهید.

واحد دیگری نیز برای محاسبه و نمایش شدت روشنایی به نام Nit وجود دارد که دقیقا همانند cd/m2 عمل می کند. به عنوان مثال یک مانیتور با شدت روشنایی 250 واحد Nit می تواند با شدت روشنایی 250 کاندلا در هر متر مربع نیز معرفی شود و استفاده از این واحد اولویت و تفاوتی ندارد. منشا عبارت Nit از واژه لاتین Nitere به معنای درخشندگی و روشنایی است.

نسبت تصویر (Aspect Ratio)

به طور معمول همه کاربران با نسبت تصویر 4:3 , 16:9 آشنا هستند که نشان دهنده نسبت پنل صفحه نمایش و ابعاد آن است. نسبت تصویر با در نظر گرفتن ارتفاع و عرض پنل مشخص می شود که نسبت 4 به 3 در مانیتورهای کلاسیک و 16 به 9 در مانیتورهای عریض امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. البته نمونه های فوق عریض نیز توسط شرکت های سازنده تولید می گردند که نسبت تصویر 16:10 یا 21:9 ارایه می دهند.

زاویه دید (Viewing Angle)

یکی از مواردی که کاربران بسیاری نسبت به آن حساسیت فراوانی به خرج می دهد. و مشاهده تصویر در زوایای بیشتر مورد نظر آن ها است. محدوده متداول مانیتورها 178 درجه برای زاویه دید عمودی و افقی است و در صورتی که زاویه دید شما نسبت به مانیتور از این محدوده بیشتر شود، تصاویر به درستی نمایش داده نمی شود. به عنوان مثال بخشی از زاویه تندتری دارد به رنگ سیاه تغییر می یابد و تصویر یا متن موجود در آن بخش به درستی قابل رویت نخواهد بود. اگر محدوده ثابتی برای کار با صفحه نمایش ندارید، زاویه دید را به عنوان یک پارامتر مهم در نظر گیرید.

نمایش روی صفحه (OSD)

این مورد ممکن است در اولویت قرار نگیرد، اما امکاناتی که توسط این منو روی صفحه نمایش در اختیارتان قرار می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی موارد ممکن است یک قابلیت خاص برای شما نقش حیاتی ایفا کند و منوی OSD مانیتور فاقد چنین امکانی برای فعال یا غیر فعالسازی آن قابلیت باشد. برای یافتن تمامی قابلیت های منوی OSD به کمی تحقیق و بررسی نیاز دارید و به طور معمول تمامی این موارد توسط شرکت سازنده عنوان نمی شود. مهم ترین قابلیت های موجود در OSD شامل تنظیم کنتراست، روشنایی و تنظیمات ذخیره سازی انرژی می شود.

اندازه صفحه (Screen Size)

به مرور زمان اندازه صفحه نمایش ها افزایش یافتند و این موضع در تلویزیون ها نیز به وضوح مشاهده می شود. برای اندازه گیری صفحه نمایش باید ابعاد یک گوشه از مانیتور به گوشه دیگر را در نظر گیرید و این فضا، اندازه پنل صفحه نمایش را نشان می دهد.

به طور معمول اندازه صفحه مانیتورهای عریض روی کاغذ در حقیقت اندکی متفاوت است (در حدود 0.5 اینچ) که امری طبیعی به شمار می رود. به عنوان مثال اندازه پنل یک مانیتور 22 اینچ برابر با 21.5 اینچ است.

نوع صفحه (Screen Type)

ما پیش تر به نوع قدیمی تر نمایشگرها، یعنی CRT اشاره کرده ایم. نمایشگرهای صفحه تخت پیچیده تر هستند و در فرم های مختلفی روانه بازار شده اند. LCD ها (نمایشگرهای کریستال مایع) احتمالا رایج ترین فرم نمایشگرهای صفحه تخت هستند. آن ها سبک هستند و قیمتشان هم مناسب است و کیفیت تصویر بسیار خوبی فراهم می کنند. همچنین مصرف برق آن ها هم پایین است. نمایشگرهای ال سی دی در حال حاضر مبتنی بر ترکیب فناوری ال سی دی و TFT است.

TFT (ترانزیستور لایه نازک) نوع متفاوتی از نمایشگرهای ال سی دی است که در انواع مختلفی به بازار آمده است. معمولا از اسم TFT برای فروش این محصولات استفاده نمی شود و نمایشگرهای TFT را هم همان ال سی دی می نامند.

انواع TFT شامل این موارد می شود:

IPS که آن را بهترین نمایشگر همه کاره ال سی دی می دانند.

TN که صفحات TFT ای است که معمولا در نوت بوک ها استفاده می شود و تعداد رنگ هایی که می تواند نشان دهد کمتر است؛

و در نهایت PVA که بهتر از مدل های TN است، گستره رنگ وسیع تری دارد و فناوری سطح متوسطی است. نمایشگرهای PVA عملکرد خوبی دارند اما زاویه دید آن ها معمولا محدود است.

دیود نوری (LED)

صفحه نمایش های LED از لام های فلورسنت برای نمایش تصویر استفاده نمی کنند و خوشه هایی از LED کم مصرف این وظیفه را به دوش می کشند. ترکیب رنگ و زاویه دید این نوع از صفحه نمایش ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در کنار این موارد باید به توان مصرفی و زمان پاسخدهی بسیار کم اشاره کرد. صفحه های LED سبک تر، باریک تر هستند و حرارت بسیار کمتری تولید می کنند.

پلاسما (Plasma)

شاید کمی عجیب باشد که برخی از کاربران از صفحه نمایش پلاسما برای کامپیوتر شخصی خود استفاده کنند، اما در حقیقت برخی از آن ها از تلویزیون های پلاسما بر روی میز کار خود استفاده می کنند. صفحه پلاسما ترکیب رنگ بسیار خوبی دارد و زمان پاسخ دهی آن ها عالی است، اما شرایط نگهداری و قیمت بالا از نکات منفی پلاسما به شمار می رود. با وجود صفحه نمایش های LCD و LED نمی توانید پلاسما را به عنوان یک گزینه معرفی کرد و اگر هنوز از صفحه نمایش پلاسما استفاده می کنید، در این خصوص تجدید نظر کنید.

اتصالات (Connections)

ارتباط میان صفحه نمایش و کامپیوتر شخصی توسط اتصالات مختلفی صورت می گیرد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. بهتر است قبل از انتخاب صفحه نمایش به ورودی و خروجی های آن توجه کنید تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید. پیش از انتخاب مانیتور باید نیازهای اساسی خود را به درستی طبقه بندی کنید و بر همین اساس اتصالات مورد نیاز را بشناسید.

در حال حاضر سه خروجی VGA، DVI و HDMI حضور فعال تری در مانیتورها دارند که به طور معمول بر اساس اندازه و کیفیت تصویر، نوع و تعداد خروجی ها متغیر است. پورت HDMI قادر به انتقال همزمان صدا و تصویر است و در نتیجه سازندگان مانیتور داخل بدنه از بلندگو استفاده می کنند تا یک ویژگی مثبت برای محصول خود در نظر گیرند.

در حال حاضر خروجی DisplayPort روی مانیتورهای با کیفیت 4K مورد استفاده قرار می گیرد که بهترین پورت برای انتقال کیفیت بالای تصویر به شمار می رود. هر کدام از خروجی ها محدودییت هایی در بخش وضوح تصویر دارند و تنها یک محدوده خاص را تحت پوشش قرار می دهند.

به نقل از مجله رایانه خبر.

www.SAMSUNGCENTER.ir

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی