Close
جستجو
بازگشت به همه موارد اخبار

سامسونگ از اولین مودم 5G برای خودرو به همراه چیپست برای سرگرمی رونمایی کرد

1400/09/10

در دنیای امروز بسیاری از شرکت‌ها به دنبال ساخت خودروهای هوشمند هستند و یکی از گام‌های مهم در هوشمندسازی این وسایل نقلیه امکان اتصال آن به اینترنت است. در همین راستا امروز سامسونگ از جدیدترین مودم 5G خود رونمایی کرد؛ به لطف مودم جدید سامسونگ، خودروهای آینده می توانند به شبکه‌های 5G متصل شده و سرعت دانلود تا 5.1 گیگابیت بر ثانیه را برای راننده و مسافران فراهم کنند. این دستگاه اولین مودم 5G تولید شده برای خودرو است که می‌تواند قدرت محاسباتی خودروها را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و اینکه این مودم دارای سه تراشه عمده است که در کنار یکدیگر قابلیت‌ها و امکانات جذابی را ارائه می‌دهند.

چیپست موقعیت‌یاب Exynos Auto T5123

Exynos Auto T5123 اولین مودم 5G شرکت سامسونگ است که به طور خاص برای خودروها طراحی شده و در حال حاضر در خط  تولید انبوه قرار دارد. تفاوت اصلی این دستگاه با مودم‌های موجود در گوشی های هوشمند در طول عمر آن‌ها است؛ درخصوص عمر طولانی قطعات خودرو الزامات سختگیرانه ای وجود دارد و به همین دلیل سامسونگ نمی‌توانست از تراشه‌های معمولی مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کند.

این محصول در واقع چیزی فراتر از یک مودم است؛ وجود یک جفت هسته Cortex-A55  در چیپ مذکور قدرت پردازش را به میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهد؛ به همین دلیل هم می‌تواند به داده های موقعیت‌یابی ماهواره ای برای مسیریابی دست یابد. این ویژگی باعث می‌شود  که بخش زیادی از از تراشه‌های مورد نیاز در طراحی خودروهای هوشمند حذف شوند و بدین ترتیب دست طراحان را بازتر می‌گذارد.

تراشه Exynos Auto V7 برای سرگرمی

در حالی که T5123اتصال و موقعیت‌یابی همزمان را با دقت بالا انجام می‌دهد، تراشه Exynos Auto V7  با تکنولوژی 8 نانومتری می‌تواند اسباب سرگرمی سرنشینان وسایل نقلیه را فراهم کند. این چیپست را می‌توان در کنار یک حافظه با حداکثر 32 گیگابایت رم از نوع LPDDR4x قرار داد که با سرعت 68.3 گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند. پردازش این حجم از اطلاعات توسط هشت هستهCortex-A76 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی 11 هسته ای Mali-G76 پردازش می‌شوند. همچنین شما می‌توانید در ماشین خود از تماشای فیلم و سریال با کیفیت بالا و انجام جدیدترین بازی های آنلاین و آفلاین لذت ببرید.

پردازنده گرافیکی استفاده شده در این مودم به دو دسته تقسیم می‌شود؛ 8 هسته گرافیکی که اطلاعات مرکزی را روی داشبورد اتومبیل به راننده نمایش می‌دهند و 3 هسته دیگر وظیفه مدیریت داده‌های مربوط به بخش سرگرمی و نمایشگر اختیاری AR heads-up را بر عهده دارند. نکته مهم اینکه جداسازی این هسته‌ها موجب کاهش قابلیت اطمینان مودم نمی‌شود و حفظ داده‌های حیاتی خودرو را تضمین می‌کند.

چیپست های موجود در مودم V7می‌توانند چهار نمایشگر جداگانه را پشتیبانی کنند تا سرنشینان عقب از تماشای فیلم و بازی کردن لذت ببرند. علاوه بر این سه پردازنده صوتی در این دستگاه تعبیه شده است که می‌توانند جریان‌های صوتی مختلفی را همزمان تولید و یک سیستم صوتی فوق‌العاده را برای شما به وجود آورند. همچنین یک NPU برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی وجود دارد که می‌تواند گفتار، چهره و ژست‌ها را تشخیص دهد که کنترل خودرو با استفاده از دستورات صوتی و حرکتی را امکان‌پذیر می‌کند. از این سیستم می‌توان برای طراحی سیستم نظارت بر راننده و ایمن‌تر کردن شرایط رانندگی نیز بهره برد.

مشخصات این مودم شگفت انگیز هنوز تمام نشده و سورپرایزهای دیگری برای شما وجود دارد؛ تراشه Exynos Auto V7  سامسونگ همچنین می‌تواند 12 دوربین را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کند تا برای پارک خودرو یا مشاهده نقاط کور در زمان رانندگی به کمک شما بیایند. علاوه بر این امکانات دیگری نظیر سیستم پردازش تصویر با قابلیت تصحیح پیکسل ها، فشرده سازی محدوده دینامیکی و تصحیح اعوجاج هندسی را برای ارائه تصویر شفاف و واضح ارائه می‌دهد. چیپست Exynos Auto V7 اکنون وارد خط تولید انبوه شده است و انتظار می‌رود که در نسل جدید خودروهای هوشمند برندهای مطرح استفاده شود.

مدیریت انرژی با Samsung Power IC

سومین و آخرین تراشه‌ای که امروز توسط سامسونگ معرفی شد یک آی‌سی برای مدیریت انرژی است که به طور خاص برای Exynos Auto V7  و V9 طراحی شده است. این تراشه اوایل امسال گواهینامه ASIl-B را دریافت کرد. همچنین دارای محافظ‌های داخلی برای شرایط خطرناک مانند ولتاژ بیش از حد و کمتر از اندازه، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و بالا رفتن حرارت است که دیگر نگران کننده نیست و آسیبی به خودروی شما نمی‌رسانند.

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی