Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

رابط کاربری One UI 5 مبتنی‌بر اندروید 13 سامسونگ با چه تغییراتی رونمایی خواهد شد؟

باتوجه به اینکه شایعاتی مبنی‌بر نسخه‌های آزمایشی رسمی One UI 5 منتشر شده است؛ کاربران زیادی از این موضوع هیجان‌زده شده‌اند که سامسونگ چه ویژگی‌هایی را در اندروید 13 ارائه خواهد کرد. در این مطلب، نسخه‌ی آزمایشی اولیه‌ی این رابط کاربری را مرور خواهیم کرد تا قبل از انتشار نسخه‌ی بتا عمومی، نگاهی به ویژگی‌های جدید اضافه‌شده و تغییرات اعمال‌شده روی پوسته‌ی سفارشی One UI 5 بیندازیم. به‌نقل از 9to5Google، بیلد آزمایش‌شده در این مطلب به‌طور رسمی توسط سامسونگ ارائه نشده است؛ بنابراین امکان دارد باتوجه به ماهیت اولیه‌ی آن، تصویر کاملی از One UI 5 ارائه ندهد. توجه داشته باشید با نسخه‌ی بتا اولیه روبه‌رو هستیم و همه قابلیت‌‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به استفاده از One UI 5 و مقایسه با One UI 4 مربوط است.

بهبود طراحی نوتیفیکیشن‌ها
طراحی نوتیفیکیشن‌ها در One UI 5 نسبت به One UI 4 تغییر یافته است. نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ از نمادهای جدیدی برای نمایش اعلان‌ها بهره می‌برد و سبک طراحی این بخش نیز به‌روز شده است. شفافیت سایه اعلان‌ها و تنظیمات سریع نیز دست‌خوش تغییراتی شده که باید بگوییم هیچکدام از این تغییرات عمده به‌شمار نمی‌روند؛ اما در کل حس متفاوتی را هنگام استفاده از بخش نوتیفیکیشن‌ها ایجاد می‌کنند.

پنجره‌ی مجوز اپلیکیشن‌ها
یکی از شگفتی‌های بزرگ One UI 5، استفاده از پنجره‌های مجوز پیش‌فرض اندروید است. این رویکرد به‌هیچ وجه بد نیست و نحوه‌ی عملکرد آن شباهت زیادی به روش گوگل دارد. عدم تغییر بخش‌هایی که نیازی به آپدیت ندارد و در حالت پیش‌فرض به‌خوبی کار می‌کنند، می‌تواند به افزایش سرعت انتشار به‌روزرسانی‌های بعدی کمک کند. انتظار می‌رود سامسونگ در نسخه‌ی نهایی One UI 5 تغییراتی در این بخش اعمال کند. درواقع با انتشار نسخه‌های آزمایشی عمومی، دید بهتری در این زمینه به‌دست خواهیم آورد.

قابلیت تشخیص متن تصاویر در گالری
درحال‌حاضر سامسونگ قابلیت تشخیص متن از تصاویر (OCR) را به One UI 5 اضافه کرده است. ویژگی مذکور به شما امکان می‌دهد متن را از عکس‌ها در برنامه‌ی گالری و صفحه‌کلید کپی کنید. زمانی‌که دستگاه متنی را روی یک تصویر تشخیص دهد، دکمه‌ای برای استخراج آن متن در پایین گالری دردسترس شما خواهد بود که با آن می‌توانید از متن مدنظر در اپلیکیشن‌های دیگر استفاده کنید. این ویژگی قبلاً بخشی از Bixby Vision بود؛ اما اکنون در One UI 5 به‌عنوان ویژگی مجزا ارائه شده است.

استخراج متن تصاویر در نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ عملکردی شبیه به ویژگی OCR در iOS دارد؛ کاربر با نگه‌داشتن دوربین مقابل هر تصویری که متن روی آن درج شده، می‌تواند متن استخراج‌شده را در برنامه‌ی مدنظر خود وارد کند. این قابلیت در رابط کاربری One UI 5 شباهت زیادی به رابط کاربری OCR در iOS دارد.  

مرکز امنیت و حریم خصوصی
مرکز امنیت و حریم خصوصی درحقیقت نسخه‌ی اختصاصی سامسونگ از قابلیت مشابهی می‌باشد که Google با اندروید 13 روی گوشی‌های پیکسل ارائه کرده است. تمام حساب‌های کاربری، گذرواژه‌ها، امنیت و ویژگی‌های حریم خصوصی اکنون در یک صفحه قرار دارند که دسترسی آسان به همه اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کند. افزون‌براین، این بخش با اسکن موارد مختلف هر برنامه سرویسی را شناسایی می‌کند که ممکن است از مجوزهای برنامه سوءاستفاده کند. ویژگی‌های امنیتی غیرفعال نیز در این قسمت بررسی می‌شوند و رابط کاربری سامسونگ برای افزایش سطح امنیت به کاربر توصیه می‌کند آن‌ها را فعال کند.

تمام تنظیمات و ویژگی‌های بخش مرکز امنیت و حریم خصوصی در One UI 4 نیز وجود دارند؛ اما خوب است که می‌بینیم سامسونگ در One UI 5 دسترسی به این گزینه‌ها را خیلی آسان‌تر کرده و سیستم هشدار این شرکت برای کاربرانی که توجه چندانی به امنیت ندارند، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

ژست‌های حرکتی جدید چندوظیفه‌ای
درحال‌حاضر دو گزینه برای قابلیت‌های چندوظیفگی و دسترسی به این ویژگی وجود دارد. کاربر می‌تواند با دو انگشت از پایین صفحه به سمت بالا بکشد تا به نمای تقسیم‌شده دسترسی داشته باشد. همچنین، با کشیدن انگشت از گوشه‌ی سمت راست بالا به سمت مرکز نمایشگر، می‌توان پنجره‌ی بازشو ایجاد کرد. درحال‌حاضر، هیچ‌کدام از این ژست‌ها کار نمی‌کنند؛ انتظار می‌رود در نسخه‌های رسمی شاهد فعال‌شدن این ویژگی‌ها باشیم.

سایر تغییرات در رابط کاربری One UI 5

  • امکان همکاری میان کاربران در برنامه‌ی سامسونگ نوت
  • دسترسی به اپلیکیشن‌های فعال در تنظیمات سریع
  • نمایش تصویر دستگاه در بخش درباره‌ی گوشی

در نهایت باید اشاره کنیم که فعلاً قابلیت جدیدی در One UI 5 مشاهده نمی‌‎شود. این رابط کاربری شامل پیشرفت‌های جزئی به‌همراه ارتقای نحوه‌ی نمایش انیمیشن‌ها است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ در نسخه‌ی جدید رابط کاربری‌اش، روی سرعت به‌روزرسانی تمرکز کرده است، زیرا نسخه‌ی بتا احتمالاً یک ماه زودتر عرضه خواهد شد.

تمرکز بر دریافت سریع به‌روزرسانی‌های اندروید و سپس ارائه ویژگی‌های جدیدتر با به‌روزرسانی‌های بعدی این امکان را برای تعداد بیشتری از دستگاه‌ها فراهم می‌سازد تا ابتدا به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت کنند و در مرحله‌ی بعد، امکانات جدید به گوشی یا تبلت‌ها اضافه خواهد شد. وعده‌ی به‌روزرسانی‌ چهارساله نرم‌افزاری سامسونگ برای گوشی‌های پرچم‌دار، شروع خوبی برای گلکسی S22 به‌شمار می‌رود. باید ببینیم اوضاع برای گوشی‌های تاشو سری Z و سری گلکسی تب‌های سامسونگ چگونه پیش‌ می‌رود.

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی