Close
جستجو
بازگشت به همه موارد اخبار

تمرکز روی گوشی‌‌های تاشو سامسونگ را از رقابت ساخت هدست‌‌های واقعیت افزوده عقب می‌اندازد

1400/10/30

در این روزها اخبار و شایعات دنیای متاورس بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شوند؛ دنیایی خیالی که درمقابل گستره‌ی دید کاربر ایجاد و آن را در خود غرق می‌کند. درواقع، مهم‌ترین تکنولوژی نهفته در متاورس واقعیت مجازی (VR) یا زیرشاخته‌های آن همچون واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت ترکیبی (MR) خواهد بود. به‌نظر می‌رسد جاه‌طلبی بعدی اپل ورود به این حوزه خواهد بود و شواهدی وجود دارد که به این موضوع حقیقت می‌بخشد. در سالیان اخیر، کوپرتینویی‌ها مهندسان بی‌شماری از شرکت اچ‌تی‌سی، سونی، فیسبوک، مایکروسافت و... استخدام کرده‌اند که گمان می‌رود همگی در تیم واقعیت افزوده این شرکت در حال کار روی نخستین دستگاه‌های HMD  این شرکت مبتنی‌بر فناوری AR و VR هستند.

طبق معمول سامسونگ سیاست متفاوتی در پیش گرفته و تولید گوشی‌های هوشمند تاشو را در اولویت قرار داده است. گفته می‌شود دلیل غول کره‌ای صنعت فناوری این است که ساخت گوشی‌های تاشو ریسک کمتری به‌دنبال دارد و این شرکت موفقیت بیشتری در این زمینه دارد. رقبای دیگر سامسونگ نظیر متا، مایکروسافت، سونی و کوالکام نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ به‌‌‌طوری‌‌که فیسبوک نیز بدنامی خود در پوشش دنیای متاورس پنهان کرده و نامش را به «متا» تغییر داده است. با این‌ تفاسیر، شاید اشتباه نباشد که بگوییم سامسونگ از قافله عقب افتاده است. احتمال دیگری که وجود دارد این است که سامسونگ در سکوت خبری و در شرایط آزمایشگاهی روند ساخت هدست‌هایش را دنبال کند. تحلیلگری به نام کیم گوانگ سو معتقد است که سامسونگ باید به محصولات تاشو پایبند باشد؛ زیرا این شرکت به‌تنهایی گزینه‌های محدودی بری ساخت دستگاه‌های HMD دراختیار دارد.

گوگل سیستم‌عامل اندروید را دارد و مایکروسافت با ایکس باکس و سونی با پلی‌استیشن در صنعت گیمینگ فرمان‌روایی می‌کنند؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توانند برای دستگاه XR خود بازاریابی کنند. این در حالی است که هدست سامسونگ به سیستم‌عامل و برنامه و حتی بازی احتیاج خواهد داشت و سامسونگ قطعاً باید با شرکت‌های ثالث در گرفتن مجوزهای لازم همکاری کند که بسیار پرریسک خواهد بود. بنابراین اگر سامسونگ محصولاتی با تمرکز بر واقعیت افزوده بسازد، این شرکت فاقد محتوا و پلتفرم برای ایجاد اکوسیستم متاورس است. طبق آمار، فروش هدست‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند درمجموع تا سال ۲۰۲۴ به ۷۰ میلیون دستگاه برسد که ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد را روانه‌ی شرکت‌ها می‌کند.

برای رقابت با کمپانی‌هایی مثل اپل، سامسونگ باید شریکی در این زمینه پیدا کند که سال‌ها تجربه در زمینه‌ی پلتفرم داشته باشد. برای مثال، مایکروسافت و کوالکام چنین مشارکتی را ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین، دلیلی وجود ندارد که سامسونگ نتواند این کار را تکرار کند و شاید بتواند شریک قابلی برای گوگل باشد. سامسونگ سهم فوق‌العاده‌ای در بازار گوشی‌های تاشو دارد؛ اما واقعیت این است که اپل هنوز وارد بازار گوشی‌های تاشو نشده است. به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل به‌دلیل اکوسیستم خود می‌تواند در سال حداکثر ۲۰ میلیون دستگاه آیفون تاشو بفروشد که به‌طور چشمگیری بیشتر از فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ است.

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی