Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

ارزش گذاری برندهای معروف دنیا

نایک، تولیدکننده کالاهای ورزشی

ارزش برند: 13/7 میلیارد دلار

تاسیس با نام کالاهای ورزشی روبان آبی توسط فیلیپ نایت و ویلیام بوورمن در سال 1964

داستان خلفت

فیلیپ نایت بعد از تمام کردن تحصیلاتش در رشته بازرگانی در سال 1962 تصمیم گرفت سفری به ژاپن داشته باشد و در آنجا با یک شرکت تولیدکننده کفش ورزشی ژاپنی به نام اونتسوکا تایگر آشنا شد. فیلیپ که قبلا در دانشگاه اورگان، دوومیدانی کار بود، قبول کرد کفش های آن تولیدکننده را در مقیاس کوچک، وارد بازار آمریکا کند و یک شرکت به نام کالاهای ورزشی روبان آبی ثبت کرد. متعاقب آن یک سفارش 200 تایی به اونیتسوکا تایگر داد و کفش ها را در زیرزمین خانه پدری انبار کرد و با پرسه زدن در رویدادهای ورزشی محلی سعی کرد آن ها را به فروش برساند. در قدم بعدی، فیلیپ با مربی سابق دوومیدانی خودش، بیل بوورمن، شریک شد. در آن سال آن ها توانستند 1300 جفت کفش را به ارزش 8000 دلار بفروشند. سال بعدی فورش آن ها به 20 هزار دلار رسید و سال بعدتر حتی توانستند مغازه ای را برای خرده فروشی اجاره کنند تا لازم نباشد کارمندهای معدودی که برای آن ها کار می کردند با ماشین هایشان دوره بیفتند و به رویدادهای ورزشی سرک بکشند. ارتباط روبانی آبی با شرکت ژاپنی تا سال 1971 ادامه داشت. فیلیپ و بیل کم کم آماده می شدند خط تولیدی خودشان را راه اندازی کنند؛ یک لوگو طراحی کردند که تا امروز هم لوگوی شرکت است و نام «نایک» را با الهام از الهه پیروزی یونان قدیم برای کسب و کارشان انتخاب کردند.

سامسونگ، تولیدکننده لوازم الکتریکی

ارزش برند: 19/5 میلیارد دلار

تاسیس توسط «لی بیونگ چول» در سال 1938 در کره جنوبی

داستان خلقت

آیا می دانستید سامسونگ کارش را به عنوان خواروبارفورشی در سال 1938 شروع کرده است؟ تجارت خوب بود و «لی بیونگ چول» توانست بعد از 9 سال دفتر اصلی شرکت را به سئول منتقل کند، ولی با شروع جنگ 2 کره، مجبور شد این کسب و کار را ترک کند، بنابراین تحت همان عنوان سامسونگ، یک کارخانه شکرسازی و یک کارگاه پشم بافی تاسیس کرد.

در دهه 60 میلادی، تغییر دوباره مسیر کسب و کار سامسونگ، مصادف شد با طرح های رییس جمهور کره (پارک چونگ هی) و تصویب سیاست هایی برای حمایت از شرکت های مادر (از جمله سامسونگ) تا سال 1979 که پارک چونگ هی، ترور شد این سیاست ها ادامه داشت و شرکت های خارچی نمی توانستند لوازم مصرفی الکترونیکی خودشان را در کره بفروشند.

این فرصت 18 ساله به سامسونگ اجازه داد خودش را با بازارهای جهانی تطبیق بدهد و به یکی از بزرگ ترین تولید کننده های لوازم الکترونیکی مصرفی در دنیا تبدیل شود.

نوکیا، تولیدکننده تجهیزات مخابراتی

ارزش برند: 29/5 میلیارد دلار

تاسیس توسط فردریک ایدستام در سال 1865 در فنلاند

داستان خلقت

شاید برایتان جالب باشد بدانید وقتی در سال 1865 شرکت نوکیا شروع به کار کرد، کارش ساختن کاغذ بود (الببته می توان گفت کاغذ اصلی ترین تکنولوژی ارتباطی بشر بوده است). فردریک که یک مهندس بود توانست فرآیند تولید جدیدی برای کاغذ به وجود بیاورد که قیمت تمام شده محصول را کم کند و به این ترتیب صنعت کاغذسازی را متحول کرد. وی به خاطر این نوآوری مدال برنز نمایشگاه بین المللی پاریس را در سال 1867 را کسب کرد. حالا جالب است که بعد از یک قرن، ادغام و خرید و فروش، به یکی از غول های مخابراتی دنیا تبدیل شده است.

اچ اند ام، تولیدکننده پوشاک

ارزش برند: 16/1 میلیارد دلار

تاسیس توسط ارلینگ پرسون در سال 1947 در واستراس سوئد

داستان خلقت

بعد از جنگ جهانی دوم، ارلینگ پرسون سفری به آمریکا داشت و آنجا تحت تاثیر مغازه های بزرگ و کارآمد آمریکایی قرار گرفت. زمانی که وی به کشورش برگشت، صنعت خرده فروشی پوشاک زنانه را متحول کرد و دامنه این تغییر را به تمام اروپا گسترش داد. او نام شرکتش را هنز (به سوئدی به معنی زنانه) گذاشت.

21 سال بعد، ارلینگ یک فروشگاه لوازم شکار را که انبار بزرگی از پوشاک مردانه داشت خرید و با تغییر نام شرکتش به اچ اند ام فورش پوشاک زنانه و مردانه را در 37 کشور توسعه داد.

مک دونالد، رستوران های زنجیره ای

ارزش برند: 33/6 میلیارد دلار

تاسیس رستوران مک دونالد توسط ریچار و ماریس مک دونالد در سال 1940 و تاسیس شرکت مک دونالد توسط ری کراک در سال 1955 در سن برناردیو کالیفرنیا.

داستان خلقت

داستان مک دونالد از عجایب دنیای کسب و کار و بسیار عبرت آموز است! 2 برادر به نام های ریچارد و ماریس، یک رستوران تاسیس کردند تا مردم با خودروهایشان بروند و غذا سفارش بدهند. به این گونه رستوران ها drivethrough می گویند. منوی رستوران آن ها خیلی متنوع بود و 8 سال این کسب و کار را ادامه دادند تا این که تصمیم گرفتند یک سیستم خدمات سریع راه بیاندازند و برای این کار لازم بود منوی رستوران را ساده سازی کنند. سال 1954 یک فروشنده به نام «ری کراک»، سری به رستوران مک دونالد زد تا مخلوط کن به آن ها بفروشد. یک سال بعد، ری امتیاز فرانچیز یک رستوران مک دونالد را خرید و کمی بعدتر، کل کسب و کار را خرید و یک دفعه، شروع کرد به تاسیس رستوران های مک دونالد، به طوری که در 8 سال، 500 رستوران مک دونالد افتتاح شدند. امروز 32 هزار مک دونالد در دنیا وجود دارند. درس بزرگ این داستان این است که خالقان اصلی ایده این کسب و کار مشهور، هیچ نفعی از این گسترش نبردند و احتمالا فرزندانشان هر شب سر سفره ری کراک را نفرین می کنند!

ژیلت، تولیدکننده تیغ ریش تراش

ارزش برند: 23/3 میلیارد دلار

تاسیس توسط کینگ کمپ ژیلت در سال 1901 در آمریکا

داستان خلقت

آقای کینگ در سال 1895 به عنوان فروشنده دوره گرد برای شرکت چوپ پنبه سازی کار می کرد. وی یک روز به جمع بندی جالبی رسید. او متوجه شد مردم بطری ها را یک بار استفاده می کنند و بعد آن ها را دور می اندازند و به همین خاطر شرکت های بطری سازی مجبور بودند در چوب پنبه ای برای محصولاتشان سفارش بدهند. ممکن است این قضیه برای من و شما اهمیتی نداشته باشد، ولی کینگ فکر کرد می تواند از این مدل کسب و کار استفاده کند و درآمد همیشگی داشته باشد. از طرفی کینگ متوجه شده بود تمام مردها مجبور بودند هر روز صبح، تیغ اصلاح صورتشان را قبل از استفاده تیز کنند، بنابراین به این نتیجه رسید که اگر بتواند یک تیغ دولبه ارزان قیمت درست کند که روی دسته ای سوار شود و تا وقتی که کند می شود قابل استفاده باشد، همه مردها مشتری بالقوه آن محسوب می شوند. می توانم حدس بزنم الان چه فکری می کنید! حتما با خودتان فکر می کنید عجب ایده بکری! چون به مصرف وسیع این تیغ ها در زندگی تان عادت دارید. ولی جالب است بدانید 6 سال طول کشید تا کینگ، دانشمندان و ابزارسازهای منفی گرای شعرش را قانع کند تا کمک کنند این تیغ تولید شود. وی در سال 1901 شرکت تیغ ایمن آمریکا را تاسیس کرد و برای آن 5000 دلار سرمایه جمع کرد. ارزش این سرمایه به پول امروز چیزی حدود 150 هزار دلار تخمین زده می شود. یک سال بعد هم نام شرکت را به شرکت تیغ ایمن ژیلت تغییر داد. اولین تولیدات شرکت، سال 1903 وارد بازار شدند. حدس بزنید کل فروش سال اولشان چقدر بود؟ آن ها 51 مجموعه (دسته و تیغ) به ارزش هر مجموعه 5 دلار و 168 تا تیغ به ارزش یک دلار برای هر 20 تیغ فروختند. ولی سال بعد مالکیت معنوی محصولشان را ثبت کردند و حدود 91 هزار مجموعه و 124 هزار تیغ به فروش رساندند.

آمریکن اکسپرس، ارایه دهنده خدمات پستی

ارزش برند: 13/9 میلیارد دلار

تاسیس توسط هنری ولز، ویلیام فارگو و جان وارن باترفیلد در سال 1850 در آلبانی نیویورک.

داستان خلقت

هنری ولز در سال 1839 کارش را در یک شرکت اکسپرس در سواحل شرقی آمریکا شروع کرد. شرکت های اکسپرس به شرکت هایی گفته می شود که به دلیل قابل اعتمادتر بودن نسبت به پست ملی آمریکا، وظیفه حمل و نقل پول و کالاهای قیمتی را بر عهده دارند. هنری دائما به رییسش پیشنهاد می داد کسب و کارشان را به سمت غرب آمریکا گسترش بدهند، که معمولا با مخالفت او روبه رو می شد. بنابراین هنری تصمیم گرفت خودش دست به کار شود. وی شرکتی تاسیس کرد و سال های زیادی را با حاشیه سود کم و رشد آهسته طی کرد تا این که با 2 نفر از رقبای تجاری اش شریک شد؛ ویلیام فارگو و جان وارن باترفیلد. و این گونه بود که شرکت آمریکن اکسپرس در سال 1850 شکل گرفت. یک سال بعد آن ها با بزرگ ترین رقیبشان یعنی شرکت آدامز و شرکا به تفاهمی رسیدند که وارد بازارهای یکدیگر نشوند. با این حساب، آمریکن اکسپرس از غرب و شمال و آدامز و شرکا از شرق و جنوب بازارهایشان را گسترش دادند. جالب است بدانید یک سال بعد از آن، هنری و ویلیام از ترس این که آدامز و شرکا صاحب مونوپولی طلای کالیفرنیا شوند، تصمیم گرفتند کسب و کارشان را در جنوب توسعه دهند ولی این پیشنهاد آن ها با مخالفت هیات مدیره امریکن اکسپرس مواجه شد، بنابراین هنری و ویلیام شرکت دیگری به نام «ولز فارگو و شرکا» را تاسیس کردند که به بانکداری و خدمات اکسپرس در کالیفرنیا بپردازد.

لویی ویتون، تولیدکننده پوشاک، کیف و کفش

ارزش برند: 21/9 میلیارد دلار

تاسیس توسط لویی ویتون در سال 1854 در پاریس

داستان خلقت

لویی کوچک در سن 14 سالگی تصمیم گرفت از شهرش، یورا، برای زندگی به پاریس برود. 249 مایل (400 کیلومتر) آن هم با پای پیاده، طی کرد و بین راه هم شغل های مختلف و گاه عجیبی را قبول کرد. زمانی که وی به پاریس رسید، به عنوان شاگرد جعبه ساز شروع به کار کرد و کم کم چنان شهرتی دست و پا کرد که ناپلئون سوم او را به عنوان جعبه ساز شخصی همسرش، آمپراطریس اوژنی دمونتیو، منصوب کرد. به نظر می رسد جعبه سازی در آن زمان شغل مهمی محسوب می شد. آن زمان مردم هنگام مسافرت اثاثیه شان را در جعبه می گذاشتند. این تجربیات به لویی کمک کرد به درک مناسبی از کیفیت مورد انتظار مردم از چمدان هایشان برسد. در سال 1854 وقتی لویی 43 ساله بود، اولین مغازه چمدان فروشی اش را در پاریس افتتاح کرد. بازار هدف لویی، طبقه ثروتمند و اهل مسافرت پاریسی بود و کسب و کارش بعدها به یکی از تجملی ترین برندهای دنیا تبدیل شد.

سیسکو، خدمات و تجهیزات شبکه

ارزش برند: 23/2 میلیارد دلار

تاسیس توسط لئونارد بوساک و ساندرا لرنر در سال 1984 در سانفرانسیسکو

داستان خلقت

این داستان کمی رمانتیک است! لئونارد، مدیر آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه استنفورد و ساندرا، همسرش، مسوول کامپیوتر در تحصیلات تکمیلی بود. لئونارد برای ارتباط داشتن با همسرش سعی کرد 2 کامپیوتر دور از هم را که به فاصله تقریبا 450 متر از هم بودند، به هم متصل کند.

آن ها بعدها خانه شان را در گروی بانک گذاشتند، بی خیال حقوق دانشگاهی شان شدند و دوستانشان را به عنوان کارمند استخدام کردند تا بتوانند شرکتی را برای فروش تجهیزات شبکه ای تاسیس کنند.

داستان طراحی نام و لوگوی شرکت هم جالب است؛ یک روز که لئونارد و ساندرا از روی پل دروازه طلایی (Golden Gate Bridge) می گذشتند به اتفاق تصمیم گرفتند، اسم شرکت را سیسکو بگذارند که کوتاه شدن واژه سانفرانسیسکو بود و لوگوی شرکتشان را هم به شکل همان پل معروف طراحی کردند.

 

به نقل از نشریه تجارت طلایی

www.SAMSUNGCENTER.ir

 

 

 

 

 

 

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی