Close
جستجو
بازگشت به همه مقاله ها

آماده کردن شبکه به گونه ای که عالی کار کند

دستورالعمل ها و ترفندهایی برای شبکه خانگی

اگر اطمینان و سرعت بیشتر در شبکه خود می خواهید این ترفندها را امتحان کنید

شاید شما سال ها زمان نداشته باشید تا آموزش ببینید بنابراین ما لیستی از دستورالعمل ها و ترفندها را برای شبکه خانگی خود فراهم کرده ایم. چه شما تازه کار باشید و چه حرفه ای باشید برای کمک به دستگاه خود کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و خوشبختانه آن ها در این لیست وجود دارند.

1) روتر را در محل خود قرار دهید

دقیقا منظور ما همین است. اگر دستگاه توسط مهندس ناظر ISP شما نصب شده، احتمال دارد که آن ها آن را نزدیک مکانی که شبکه ارتباطی داده وارد منزل می شود قرار داده باشند. این مکان ممکن است نزدیک سوکت اصلی خط تلفن یا جعبه کابل باشد و معمولا روی کف زمین یا نزدیک دیوار بیرونی است. اگر شما مهندسی هستید که می خواهید هر چه سریع تر از خانه مشتری وارد یا خارج شوید اینجا محل خوبی برای نصب روتر است اما اگر از سیگنال وایرلس استفاده می کنید، اینجا هرگز محل خوبی برای اتصال روزانه نیست. فاصله بین دستگاه وایرلس و روتر می تواند تاثیر زیادی بر سرعت، اعتبار و حتی امنیت داشته باشد. برای دستیابی به بهترین سرعت و پوشش خارج از شبکه شما باید این فاصله را به حداقل برسانید. برای بسیاری از افراد این فاصله به معنای قرار دادن روتر جایی نزدیک وسط خانه و در مرکزی ترین محل ممکن است، امتحان کنید و ببینید آن چگونه برای شما کار می کند.

2) فریم ور (میان افزار) روتر خود را آپگرید کنید

نصب فریم ور جدید روی روتر فرایندی سخت است زیرا آن باعث می شود تنظیمات سفارشی که شما با دقت تنظیم کرده اید تا بهترین عملکرد را در سال های استفاده خود داشته باشید، از بین برود. اما فریم ور جدید ویژگی های جدیدی را نیز اضافه می کند، باگ ها را از بین می برد و سازگاری را بهبود می دهد. همه این قابلیت ها می تواند به سیگنال قوی تر شبکه کمک کند. در برخی موارد آپگرید فریم ور باعث جدذید شدن دستگاه های روتر قدیمی می شود.

دانلود فریم ور معمولا در وب سایت سازنده دستگاه موجود است، آپدیت روتر فرایندی نسبتا ساده است که می تواند با برنامه اجرای سیستم، تکمیل شود.

اگر فردی ماجراجو هستید، می توانید سیستم عامل روتر خود را با یک جایگزین منبع باز رایگان که DDWRT نامیده می شود عوض کنید. این فریم ور در وب سایت www.ddwrt.com موجود است و آن ویژگی های زیاد و کنترل بیشتری که در نرمافزارهای روتر وجود ندارد را فراهم می کند.

این کار برای کاربران مبتدی نیست (برنامه نامناسب می تواند روتر شما را به کمی بیشتر از یک جعبه تزئینی تبدیل کند) اما اگر شما تصور می کنید که روتری قدیمی دارید و می خواهید از آن به اندازه یک نرم افزار پیشرفته بهره ببرید، این کار می تواند یک آزمایش سرگرم کننده باشد.

3) با جابجایی کانال های WiFi تداخل وایرلس را کاهش دهید

همان طور که شبکه های وایرلس بیشتر و بیشتر محبوب شدند، احتمال تداخل شبکه وایرلس شخص دیگر با شبکه شما هم بیشتر می شود. تداخل، زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند شبکه از اشتراک گذاری کانال پخش مشابه استفاده کنند.

هر نوع اشتراک می تواند باعث تداخل سیگنال شود و اگر دو نقطه دسترسی نزدیک روی کانال های مشابه اجرا شوند، باعث ترافیک و ازدحام در شبکه های دیگر می شوند. تغییر کانال این مشکل را حل می کند. تعداد کانال های مورد استفاده به پروتکل شبکه و باند بستگی دارد، اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که شبکه های 2.4GHz وایرلس G و N تنها سه کانال دارند که با هم تداخل ندارند 1، 6 و 11 در حالی که شبکه های وایرلس G و N پنج گیگاهرتز کانال هایی دارند که از قبل بدون هیچ تداخلی تعریف شده اند.

اگر شما تصور می کنید که شبکه شخص دیگری با شما تداخل دارد، شبکه 2.4 GHz خود را به کانال 1، 6 و 11 تغییر دهید یا شبکه 5GHz را به کانال های موجود دیگر انتقال دهید. اگر مشکل واقعا این است که شخص نزدیک شما از کانال مشابه استفاده می کند، این راه حل می تواند همه تداخل ها را از بین ببرد و سرعت کامل شبکه شما را بازگرداند.

4) سرعت و اطمینان شبکه را با آنتن های یک طرفه و تقویتی افزایش دهید

آنتن بیشتر روترها و شبکه های وایرلس آنتن های همه طرفه نامیده می شود و همان طور که از نام آن پیداست، آن ها تقریبا همه جهت ها را پوشش می دهند. این آنتن مناسب است اما می تواند بی فایده هم باشد و سیگنال ضعیف ایجاد کند. در مقایسه با آن ها آنتن های یک طرفه و تقویتی سیگنال قوی تر و متمرکزتری را ارایه می دهد و شما می توانید با دستگاه های مختلف از این آنتن ها استفاده کنید. بیشتر آداپتورها و نقاط دسترسی وایرلس به شما اجازه می دهد تا به راحتی آنتن را جایگزین کنید. به این صورت که آن را به آسانی از پایه باز کنید و سپس آنتن جدید را نصب کنید. با نصب یک آنتن تقویتی که روی سیگنال یک طرفه تمرکز دارد، می توانید قدرت سیگنال WiFi خود را افزایش دهید، بدون آن که مجبور باشید روتر را حرکت دهید. با این کار در عوض دیگر نیاز به استفاده از آنتن همه طرفه قدرتمندتر ندارید. آنتن یک طرفه بر جهت یک سیگنال تمرکز دارد که باعث استفاده کارآمدتری می شود.

دستاوردهای این کار قابل توجه است. فقط اگر برای یافتن بهترین جهت کمی آزمون و خطا کردید، گیج نشوید.

5) استفاده از کابل کراس اور (Crossover) برای اتصال ساده اینترنتی

با استفاده از شبکه های بی سیم، اتصال دو کامپیوتر در دو راس مخالف در خانه مشکل تر از اتصال دو کامپیوتر که کاملا مجاور یکدیگر هستند، نمی باشد. اما این مساله برای شبکه های با سیم کار نمی کند، حتی اگر سیستم رومیزی شما در اتاق های مشابه باشد. شما هنوز باید از هر سیستم، کابلی را به روتر و پشت سیستم وصل کنید که این کار شلوغی فیزیکی را افزایش می دهد. شما می توانید این کار را با استفاده از کابلی به نام کراس اور انجام دهید. کابل کراس اور اترنت اجازه می دهد تا دو آداپتور شبکه مستقیما به یکدیگر وصل شوند، کاری که شما با کابل استاندارد پچ (Patch) نمی توانید انجام دهید به این صورت شما دیگر نیاز به وصل به روتر یا نوعی دیگر از هاب شبکه ندارید. با این کار امکان انتقال مستقیم و سریع فایل ها وجود دارد و اگر سیستمی به مودم وصل باشد، شما می توانید از آن برای اشتراک اتصال اینترنت نیز استفاده کنید. از کابل کراس اور می توانید برای بستن پورت اترنت اضافی در روتر خود استفاده کنید. اگر هاب یا روتر شما با چهار پورت استاندارد طراحی شده و شما pc پنجمی برای وصل به اینترنت دارید، می توانید از کابل کراس اور هم چنین برای وصل pc به پورت اپ لینک (uplink) روی روتر استفاده کنید. این پورت معمولا برای وصل مودم های بیرونی نگه داری می شود، اگر شما تنها یک پورت کم دارید مطمئنا این راه حل ارزانتر از خرید روتر دوم است.

6) برای دستیابی به شبکه های سریع تر به اترنت گیگابایت رو آورید

بیشتر روترهای مدرن، کارت های شبکه و مادربوردها از کنترل کننده اترنت گیگابایت پشتیبانی می کنند که 10 برابر سریع تر از Fast Ethernet، اتصالات استاندارد با سیم (که هنوز معمول است) می باشد و حتی از اتصالات Wireless AC مطمئن تر و سریع تر است. اگر شما دستگاهی دارید که اتصالات گیگابایتی را پشتیبانی می کند و از آن استفاده نمی کنید، خبرهای خوبی برایتان داریم. به این صورت که با آن نیازی نیست برای دستگاه خود هزینه سنگینی کنید و می توانید از سرعت های بالا بهره ببرید. قبل از انجام این کار باید مطمئن شوید که کابل کشی شما به خوبی کار خود را انجام می دهد. دو نوع کابل اترنت اصلی وجود دارد: CAT 5 و CAT 5e.

اولی برای استاندارد اترنت و اتصالات Fast Ethernet (سرعت آن به ترتیب 10Mbps و 100Mbps می باشد) به کار می رود اما با دومی می توانید سرعت کامل اترنت گیگابایت را دریافت کنید. این ویژگی تنها برای علاقمندان به سرعت نیست، کابل CAT 5e دارای مزایایی دیگر نیز می باشد که اتصالات مطمئن و پایدار را فراهم می کند. اصلاحاتی که روی کابل معمولی CAT 5e انجام شده نشان دهنده این است که CAT 5e مقاومت بیشتری نسبت به تداخل دستگاه ها دارد، تداخل سیگنال را کاهش می دهدو با کمک استانداردهای روکش PVC در این کابل، دوام افزایش می یابد.

CAT 5e با کنترل کننده های قبلی اترنت و Fast Ethernet نیز سازگار است. بنابراین صرف نظر از اینکه شما شبکه را با چه سرعتی اجرا می کنید باید مطمئن شوید که از کابل CAT 5e استفاده می کنید، حتی اگر لازم باشد کابل CAT 5 موجود خود را با آن جایگزین کنید.

7) شبکه خود را با تکرارکننده وایرلس گسترش دهید

اگر از سیگنال تقویتی استفاده می کنید تا سیگنال ضعیف تلویزیون را درست کنید، باید عملکرد تکرار کننده وایرلس را متوجه شوید، اگر هم متوجه نشوید این نام خود یک نشانه مهم به شما می دهد. تکرار کننده وایرلس در اصل گسترش نقاط دسترسی شما می باشد و پوشش موثر شبکه، سرعت و اطمینان را در دورترین دستگاه ها افزایش می دهند. تکرار کننده عملکرد پیچیده ای ندارد، در واقع آن سیگنال هایی که دریافت می کند را مجددا پخش می کند و به عنوان هزینه با تنها کمی افزایش در تاخیر سیگنال، محدوده شبکه را گسترش می دهد. در واقع زمانی که تکرار کننده خوب کار می کند، هرگز نباید دوباره به آن دست بزنید. اگر روتر یدکی دارید، نیازی نیست برای تکرار کننده مبلغی بپردازید، برخی از روترها قادرند با کمی تنظیمات نرم افزاری به حالت تکرار کننده کار کنند. بنابراین قبل از آنکه هزینه ای برای تکرارکننده بپردازید، گردوغبار دستگاه قدیمی خود را بگیرید و به دنبال راهنمای آنلاین باشید و ببینید آیا راهنما شما عملکرد تکرار کننده نیز می باشد یا خیر. تکرارکننده می تواند بسیار مفید باشد.

8) برای بهبود اتصال با سیم، طول کابل را کم کنید

اگر کابل کشی شبکه در اطراف خانه یا محل کارتان انجام شده، احتمالا اقلام الکتریکی زیادی در آن اطراف وجود دارد که موجب تداخل در سیگنال می شود و سرعت و اطمینان را کاهش می دهد. هر عاملی که باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی قدرتمند شود، پتانسیل تبدیل شدن به یک مشکل را دارد، از بلندگوهای استریو گرفته تا لامپ های حبابی فلورسنت و مایکروویو.

حتی دستگاهی که برای مدیریت ترافیک شبکه طراحی شده می تواند موجب تضعیف سیگنال شود. در شبکه های خانگی معمولا این مساله بزرگی نیست اما اگر شما سیستمی بزرگ با سوییچ و روترهای متعددی را اجرا می کنید، به خاطر داشته باشید که کابل ها را تا آنجا که ممکن است از هم دور نگه دارید تا تداخل الکتریکی آن ها را با هم کم کنیدو بتوانید شبکه را سازماندهی کنید، در نتیجه اتصالات شبکه تا آنجا که امکان دارد با هاب های کمتری برخورد دارند. هرچند سیگنال از هاب های بیشتری عبور کند. زمان بیشتری طول می کشد تا به مقصد برسد.

9) از تنظیمات QoS برای مدیریت ترافیک استفاده کنید

QoS مخفف Quality of Service (کیفیت خدمات) می باشد که نامی فانتزی برای فرم انتقادات و پیشنهادات مشتری می باشد. این مفهوم به شما اجازه می دهد تا اولویت ها را در انواع مختلف ترافیک شبکه تنظیم کنید، یعنی اولویت هایی که روتر آن ها را مدیرتی می کند. در عمل QoS به این معناست که شما می توانید روتر خود را به انجام قابلیت هایی وادار کنید، قابلیت هایی چون توجه به داده های مربوط به بازی که مهم تر از داده های وب هستند و به این وسیله تاخیر در انتقال داده را به حداقل برسانید یا اتصال اینترنت قوی برای اسکایپ خود را حفظ کنید، حتی اگر سرعت دانلود شما کاهش پیدا کند. برخی روتر ها با تنظیمات از پیش تعریف شده QoS همراه هستند که برای انتخاب توسط شما آماده هستند. به این ترتیب شما می توانید بسته به ترجیحات خود و بدون هیچ کار بیتر به صورت دستی آن ها را فعال یا غیرفعال کنید. روترهای دیگر شما را مجبور می کند تا اطلاعاتی که نیاز دارید را پیدا کنید و به صورت دستی به آن وارد کنید. اما نگران نباشید این کار سخت نیست. معمولا باید بفهمید که کدام پورت (یا محدوده پورت) برای شکل دهی ترافیکی که می خواهید، استفاده می شود (برای مثال پورت 80 برای ترافیک HTTP می باشد) و نامی را به آن اختصاص دهید.

در برخی موارد شما می توانید آدرس MAC address را به کامپیوتر، تلفن هوشمند یا دیگر آداپتور شبکه خود اضافه کنید تا سیستم را مطمئن کنید که دریافت اولویت های فرعی بر بقیه شبکه ارجح می باشد. این کار هرگز مصون از خطا نیست، اما معمولا با کمی تنظیمات قادر خواهید بود در شبکه های شلوغ بدون تلاش زیاد عملکرد را ارتقا دهید.

10) تنظیم مجدد پهنای باند برای اطمینان بیشتر

حتی اگر شما تجربه تداخل اتصالات وایرلس را ندارید، می توانید عملکرد را با تنظیمات کانال ارتقا دهید. اکثر روترها به طور پیش فرض از باندی نسبتا محدود با پهنای تنها 20MHz برای پوشش کانال استفاده می کنند، تا بدین وسیله تداخل با دیگر دستگاه ها در کانال های مجاور را به حداقل برسانند. اما Wireless N و AC هر دو از پهنای باندی دو برابر این میزان پشتیبانی می کنند. پهنای باند روتر را روی 40MHz تنظیم کنید و تفاوت ایجاد شده را ببینید. در تئوری، استفاده از پهنای باند گسترده تر به شما اطمینان و سرعت بیشتر می دهد، اما احتمال تداخل با دیگر شبکه ها هم بیشتر می شود. با این حال این کار ارزش امتحان کردن را دارد، به ویژه اگر شما در یک منطقه دوردست هستید. انجام این کار در بهترین حالت شبکه را قوی تر و سریع تر می کند و در بدترین حالت باعث کمی تداخل می شود که این مشکل به راحتی با برگشتن به پهنای باند 20MHz رفع می شود. بنابراین اگر همه چیز به خوی پیش نرفت، شما در معرض خطر نیستید.

 

به نقل از نشریه بزرگراه رایانه

www.SAMSUNGCENTER.ir

 

 

 

 

 

 

نظرات
نظر بنویسید بستن فرم نظر دهی